0.5 C
Medemblik
17 januari 2021 05:16
Medemblik Actueel.

Primeur Rob Hartog Superstock 1000 Spanje

Abbekerk – Afgelopen weekend maakte Rob Hartog zijn debuut in de FIM Superstock 1000 klasse met Team Hartog – Jenik – Against Cancer. Het bleek een weekend te worden waarin stap voor stap progressie werd geboekt, maar waarin ook duidelijk werd hoe hoog het niveau is in deze klasse; de top rijdt tijden welke vergelijkbaar zijn met de top 10 rijden van de World Superbike klasse, welke met volledige fabrieks motoren en banden rijden.

Op vrijdag vonden twee vrije trainingen plaats. In het competitieve ‘World Superstock 1000’ startveld gingen maarliefst 41 coureurs van start. Tijdens de vrije trainingen werd verder gezocht naar een goede setting van de nieuwe Kawasaki ZX-10R. Iets waar het team in de voorjaarstrainingen weinig tijd voor heeft gekregen, aangezien deze letterlijk ondergesneeuwd (Aragon) en in het water (Assen) gevallen zijn. Dit betekend dat Hartog tot aan het eerste World Superbike raceweekend nog weinig meters heeft kunnen maken op de 1000cc Superbike machine. De vrije trainingen werden dan ook meer gebruikt als testsessie in plaats van racesnelheid vinden. Dit zorgde voor een 27e plaats in de eerste vrije training en een 38e plaats in de tweede vrije training. In de laatstgenoemde sessie werd de snelste rondetijd haast niet verbeterd, echter werd het team wel duidelijk dat er een grote verbetering mogelijk was en waar.

Deze verbetering werd gerealiseerd in de kwalificatie op zaterdag. Een verbetering van 2 seconden werd getoond op het scorebord, maar Rob moest genoegen nemen met een 35e plaats op de startgrid. Dat het ritme steeds meer gevonden word, bleek in de warm-up sessie op zondagochtend. Hier werd een snelste rondetijd gereden welke maar 0,2 sec langzamer was dan in de kwalificatie.

Het drukbezette en zeer competitieve veld ging op zondagmiddag van start in de 13 ronden tellende race. Hartog kwam goed weg en werkte zich op naar P20. Een mega valpartij ontstond in de eerste bocht, waarbij bijna 10 coureurs naar de grond gingen. Hartog werd geraakt, maar bleef overeind en kwam er redelijk ongeschonden doorheen. Aan het eind van de eerste ronde toonden de marshalls de rode vlag en een herstart was het gevolg. Wederom kwam Rob goed weg op de door Jenik Performance geprepareerde Ninja ZX-10R.

Na de ‘sprintrace’ over 8 ronden wist Hartog te finishen op een 21 plek: “In de beginfase van de wedstrijd kon ik meteen mee met de groep voor mij en nog een plaats winnen. Ik probeerde mee te gaan met de top 20, maar het tempo bleek net iets te hoog en ik moest een paar tienden per ronde toegeven. Dit was jammer, want in die groep zitten de coureurs erg dicht bij elkaar. Om uiteindelijk als 21 te finishen is een beter resultaat dan in de kwalificatie, en daarnaast hebben we wederom een snellere rondetijd neergezet. Wel is gebleken dat we nog meer meters moeten maken en ritme op moeten doen om echt competitief te zijn en goed mee te kunnen doen in dit veld. Dus dat is waar we verder mee gaan de komende races!”

Over twee weken staat de volgende race op het programma van het World Superbike kampioenschap en de FIM Superstock 1000 klasse. En dat is een speciale race, namelijk op het thuiscircuit in Assen. Het programma blijft hetzelfde: twee vrije trainingen op vrijdag, een kwalificatie op zaterdag, en een warm up en de race op zondag. Klik hier voor meer informatie

 

Reageren via facebook