2023 is ondertussen alweer ruim over de helft, maar nog altijd zien we regelmatig trends verschijnen op het gebied van interim recruitment. Hieronder noemen we hier een paar voorbeelden van.
Diversiteit, rechtvaardigheid en inclusie
Diversiteit, rechtvaardigheid en inclusie zal in 2023 verder aan populariteit winnen nu bedrijven beseffen hoe belangrijk het is om een diverse en inclusieve werkplek te bevorderen. Wervingsteams steken meer energie in het schrijven van functiebeschrijvingen die inclusief zijn, het vinden van kandidaten uit ondervertegenwoordigde groepen en het hanteren van vooringenomen wervingspraktijken. We weten dat de huidige generatie kandidaten die het personeelsbestand betreedt, steeds meer geïnteresseerd raakt in het werken voor bedrijven met sterke diversiteit, rechtvaardigheid en inclusie in hun waardeproposities voor werknemers.
Sociale media
Het vinden van passieve kandidaten is van vitaal belang geworden in een kandidatenmarkt. Sociale media en andere apps zijn steeds belangrijker geworden om een breed publiek van potentiële werknemers te bereiken. Facebook, Twitter en LinkedIn blijven worden gebruikt voor werving en Instagram is absoluut een sterke kanshebber, aangezien het samen met TikTok in populariteit groeit voor een jonger publiek. Hoe bedrijven deze en andere platforms in 2023 gebruiken voor marketing recruitment, valt nog te bezien, maar het landschap evolueert voortdurend en biedt een opwindend en uitdagend vooruitzicht voor het bereiken van ‘verborgen’ talent en het delen van de bedrijfscultuur en het waardevoorstel voor werknemers.
Virtuele werving
Virtuele werving en werving op afstand explodeerden tijdens de COVID-19-pandemie, waardoor de standaard wervings- en bedrijfsmodellen werden verstoord. In 2023 zal deze trend zich zeker voortzetten, aangezien bedrijven methoden onderzoeken om kosten te besparen en de productiviteit te verhogen. In een kandidatenmarkt kunnen bedrijven met virtuele werving een veel grotere pool van talent bereiken om te werven, aan boord te krijgen en te managen zonder de noodzaak van persoonlijke interviews en betrokkenheid op kantoor. Er blijven uitdagingen bestaan bij het verbeteren van de gebruikerservaring, het behouden van de betrokkenheid van medewerkers en het verkorten van de tijd tussen sollicitatie en aanwerving.
Verwijzingsprogramma’s
Programma’s voor het doorverwijzen van werknemers zijn niet nieuw en werkgevers vertrouwden in het verleden op aanbevelingen van werknemers bij het zoeken naar nieuwe werknemers. In een overvolle markt met veel opties en een laag werkgelegenheidsniveau, kunnen we verwachten dat meer bedrijven in 2023 investeren in verwijzingsprogramma’s voor werknemers en hen belonen voor het doorverwijzen van vrienden en collega’s.
Artificial Intelligence
Door AI aangestuurde wervingsoplossingen kunnen bedrijven helpen bij het automatiseren van repetitieve taken, het vinden van de meest gekwalificeerde sollicitanten voor een functie en het nemen van betere wervingsbeslissingen. Het is cruciaal om te onthouden dat AI geen vervanging is voor het aannemen van mensen; het is eerder een hulpmiddel om recruiters te ondersteunen bij het prioriteren van gebieden waar ze de grootste impact kunnen hebben.
Flexibiliteit
Flexibel en hybride werken is geen droombeeld meer voor werknemers. In sectoren waar dit mogelijk blijft, is het een veelgevraagde optie geworden voor kandidaten. Bedrijven die zich tegen de verandering hebben verzet, zullen waarschijnlijk parttime, flexibele en hybride werkregelingen gaan aanbieden om aan de vraag te voldoen en talent aan te trekken en te behouden.