Hackathons hebben de wereld stormenderhand veroverd, over de hele wereld en in veel verschillende industrieën. De evenementen, die doorgaans een hele dag tot een weekend duren, brengen innovatieve mensen samen om problemen op te lossen en onze wereld te verbeteren met nieuwe ontwikkelingen. Hackathons zijn natuurlijk voor de lol, al kunnen ze ook voor fantastische innovaties zorgen. Ze beginnen hierdoor een grote impact op de maatschappij te hebben! Een hackathon organiseren als bedrijf kan dus een goed idee zijn. Om dit een succes te laten worden, kun je gebruik maken van de volgende tips.
Stel doelen
Een van de belangrijkste dingen om uit te zoeken voordat je begint, zijn de doelen van de hackathon. Voordat je begint, moet je ervoor zorgen dat een hackathon de juiste manier is om de problemen aan te pakken en met de beste innovaties te komen. Als dat het geval is, zal het stellen van duidelijke doelen je in het begin helpen bij het kiezen van sponsors, organisatoren helpen op schema te blijven tijdens het planningsproces en deelnemers helpen hun inspanningen te concentreren om ervoor te zorgen dat ze aan iets belangrijks werken. Voordat je begint met de hackathon is het dus verstandig om jezelf de volgende vraag te stellen: vind je het proces of het resultaat belangrijker?
Heb realistische resultaten
Sommige geweldige ideeën komen voort uit hackathons en ze kunnen een diepgaande invloed hebben op het gebied waarop ze zich richten, of het nu gaat om duurzaamheid, vrouwen in technologie, voeding, gezondheidszorg of entertainment. Echter, onrealistische verwachtingen hebben over de hackathon – verwachten dat het eindresultaat het volgende miljardenbedrijf zal zijn dat door Google wordt gekocht – zal je ondergang zijn. Houd er rekening mee dat dit is bedoeld om ideeën te genereren, te netwerken en meer te weten te komen over de branche en het onderwerp dat deelnemers behandelen.
Bereid deelnemers voor
De aanwezigen komen met de ideeën, en zij zijn in de eerste plaats de aanleiding voor de hackathon. Als het evenement een succes is, zullen de deelnemers volgend jaar terugkomen en meer van hun vrienden meenemen. Sponsors zijn ook iets om over na te denken – sponsors zullen buzz over het evenement genereren, en als het succesvol is, zullen ze volgend jaar terugkomen voor een groter, beter evenement. In sommige gevallen kun je zelfs een meetup organiseren voordat het evenement begint, al is dit helaas vaak niet mogelijk.
Zorg voor duidelijke regels
Deze regel sluit aan bij de eerste twee. Wanneer deelnemers zich inschrijven voor het evenement, zorg er dan voor dat ze meteen een kopie van de regels krijgen. Geef het van tevoren aan hen, zodat er geen twijfel over bestaat dat iedereen ze begrijpt. Als er wijzigingen zijn, zorg er dan voor dat je meldingen verzendt. Regels omvatten de missie, toegewezen tijd, limieten van de software of hardware die wordt gemaakt en bronnen/gegevens die deelnemers kunnen gebruiken om hun product te maken. Zorg ervoor dat je tijdens het evenement de regels hardop zegt voordat het begint, zo weten de deelnemers precies waar ze aan moeten voldoen.