Als werkgever ben je verplicht een overeenkomst te hebben met een arbodienstverlener. Verzuimbegeleiding is daar onderdeel van. Dit slaat op de manier waarop jij als werkgever omgaat met werknemers die uitvallen. Hierbij moet je je verplicht laten bijstaan door deskundigen, hoewel er ook een aantal taken zijn die je zelf kunt uitvoeren, zoals het voeren van gesprekken of het maken van een plan om terug te keren op het werk. Samen met de arbodienst zorg je ervoor dat zieke medewerkers op een verantwoorde manier terugkeren op de werkvloer. Maar soms kan er reden zijn om de teugels aan te trekken wat betreft de verzuimbegeleiding die op het moment plaatsvindt. We bespreken drie redenen om als organisatie je verzuimbegeleiding aan te scherpen.
Lange verzuim stijgt
Hoge verzuimcijfers drukken op een organisatie. Niet alleen om het werk gedaan moet worden, maar ook omdat werkgevers te maken hebben met een loondoorbetalingsverplichting van twee jaar. Als je verzuimcijfers omdat het langdurige verzuim stijgt, betekent dit dat mensen ziek worden maar niet meer beter worden. Dat is het onderzoeken waard, want het kan ook betekenen dat je verzuimbegeleiding onsuccesvol is in het toewerken naar re-integratie op de werkvloer. Vermoed je dat de arbodienstverlener waarmee je samenwerkt zijn werk niet naar behoren doet, dan kan dat een reden zijn om op zoek te gaan naar een andere arbodienst om je te helpen met verzuimbegeleiding.
Weinig contact met je arbodienst
Het idee van de overeenkomst met de arbodienstverlener is niet dat deze geheel los van de werkgever opereert en dat je als werkgever wel ziet wanneer mensen weer klaar geacht worden om terug te keren op de werkvloer. Los van het feit dat een arbodienst werkgevers van goede rapportages over hun contact met zieke medewerkers moeten voorzien, is het ook zaak voor werkgevers om vinger aan de pols te houden. Niet alleen omdat het van belang is interesse te tonen in het herstel van zieke medewerkers, maar ook om samen met de arbodienstverlener te werken aan een passende re-integratie op de werkvloer. Onnodig lang verzuim is immers een forse kostenpost.
Hoge meldingsfrequentie
Gemiddeld melden werknemers in Nederland zich één keer per jaar ziek. Daarmee is de gemiddelde meldingsfrequentie 1. Ligt deze bij jou aanmerkelijk hoger, dan is dat reden om je af te vragen waar dat aan zou kunnen liggen. Verzuimbegeleiding gaat immers niet alleen om het terugkeren op de werkvloer. Het gaat om het voorkomen dat werknemers ziek worden van hun werk. Dat betekent dat er werk aan de winkel is om te voorkomen dat werknemers ziek worden. De arbodienst kan de arbeidsrisico’s in kaart brengen, waar de werkgever volgens wat mee kan doen. Daarnaast zijn zaken als een ergonomische werkplek, een werkdruk die niet te hoog ligt, werktevredenheid, waardering en een goede sfeer op de werkvloer van belang.
Bij het werkgeverschap komen allerlei dingen om de hoek kijken, en het omgaan met ziekteverzuim is er daar ook één van. Het is een taak om serieus te nemen als organisatie met personeel in dienst, omdat ziekteverzuim flinke consequenties kan hebben voor werkgevers. Daarnaast is het ook zeer verstandig om een verzuimverzekering af te sluiten, zodat de financiële consequenties gedekt zijn. Het gaat daarbij niet allen om de loondoorbetaling, maar ook om het compenseren van de financiële consequenties van productieverlies en omzetverlies.