Linkbuilding is de laatste jaren erg veranderd. Het is een constant proces waar veel tijd in gaat zitten. Snelle trucs zoals die tien jaar geleden nog konden, zijn niet meer mogelijk. Dit komt doordat Google steeds slimmer wordt. Het is een intelligente robot die websites scant, beoordeelt, rankt en “ziet” hoe eerlijk jij bent met je linkbuilding. Hieronder bespreken we een aantal dingen die je vooral niet moet doen (en leggen we uit wat je wel kunt doen. Spoiler alert: het goede antwoord is: contact opnemen met een professioneel bureau zoals Webton).
Even opfrissen: wat is linkbuilding ook alweer?
Linkbuilding is een soort netwerken voor jouw website. Je bent actief bezig om backlinks te krijgen van externe websites die verwijzen naar die van jou. Het doel is om een hogere plaats (ranking) te krijgen in zoekmachines zoals Google, zodat je beter vindbaar bent dan jouw competitie op bepaalde zoekwoorden.
Deze backlinks zijn belangrijk voor Google, omdat op die manier bepaald wordt hoe relevant jouw site is. Een voorbeeld: als iemand zoekt op oldtimers, is het niet de bedoeling dat de gebruiker terecht komt op een website voor gehaakte knuffels. Door de juiste links te plaatsen op de juiste plek, zorg je dat je relevanter en dus vindbaarder bent.
Don’t: te veel en te snel links plaatsen
Voordat je enthousiast bezig gaat met het te pas en te onpas plaatsen van links naar jouw website, let op: we zeggen niet voor niets dat Google slimmer is geworden. Je kunt Google niet meer zomaar te slim af zijn met snelle trucs of andere foefjes.
Snelle truc 1: koop backlinks. Vroeger kon je links (zoals startpagina links) kopen in bulk. Zo kon je een hoge positie in Google ‘pushen’. Om dat tegen te gaan, is het algoritme van Google meer gaan letten op de combinatie van content en relevante backlinks. Daarom werkt linkbuilding door pakketten met links kopen niet meer en kan Google je er zelfs lager voor in de ranking zetten.
Snelle truc 2: de “link dump”. Linkbuilding doe je niet in één dag. Iets met het bouwen van Rome of het vernieuwen van een wegdek op de A1 (daar zit ook geen einde aan). Linkbuilding is een proces waar je eigenlijk altijd mee bezig bent. Google is slim genoeg om te weten wanneer er in een korte tijd ineens honderd links worden geplaatst en daarna ineens niet meer. De voelsprieten van Google vinden dit onnatuurlijk en dit heeft gevolgen voor jouw positie.
Don’t: Google onderschatten
In 2013 kwam Google met een belangrijke update die veel gevolgen had. Tot die tijd was de woordvolgorde genoeg om Google te laten denken dat het verschillend genoeg was, hoewel er geen twijfel bestaat over de zoekintentie van de gebruiker. Neem het voorbeeld van een karateschool in Den Haag. Vóór de zogeheten Hummingbird-update beoordeelde Google “karateschool Den Haag” als een term die verschilde van “Den Haag karateschool” hoewel je kunt zien dat de gebruiker hetzelfde bedoelt. Je kon dus een landingspagina aanmaken per zoekterm en ze allebei optimaliseren voor die specifieke volgorde. Na de Hummingbird update is Google de zoekintentie beter gaan begrijpen en doet de specifieke woordvolgorde er niet meer toe. Google is vergelijkbaar met een AI (artificial intelligence, oftewel een machine uitgerust met kunstmatige intelligentie) waardoor de trucjes die je als mens snel doorhebt, ook niet meer werken op zoekmachines.
Linkbuilding: wat moet je dan wel doen? Webton helpt!
Een groot voordeel van linkbuilding is dat je het kunt uitbesteden. Je hoeft het niet allemaal zelf te doen. De specialisten van Webton zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen en updates die Google doet en kunnen daar ook snel naar handelen. Ben je benieuwd wat wij voor jouw website kunnen doen? Neem vrijblijvend contact met ons op!