INGEZONDEN MEDEDELING – Indien je regelmatig met de motor, scooter of brommer de baan op trekt, komt het er vooralsnog op neer om jezelf zo goed mogelijk te beschermen en op die manier de grootst mogelijke veiligheid te waarborgen. Zoals je zult verstaan, is de uitrusting daarbij van levensnoodzakelijk belang. Daarbij hoort niet alleen een geschikt leren jacket, een paar stevige motorlaarzen en bijbehorende handschoenen maar uiteraard, en niet geheel onbelangrijk, een degelijke én kwalitatieve motorhelm.
Veilig de baan op!
In vergelijking met de chauffeur van een wagen ben je als motorrijder minder goed beschermd in het dagdagelijkse verkeer. Een reden te meer om te investeren in een kwalitatieve uitrusting die niet alleen functioneel maar vooral veilig is! In eerste instantie betekent dit dus dat je op zoek moet naar de geschikte motorhelm die, overigens niet alleen in Nederland en België maar ook in tal van andere landen, bij wet verplicht wordt om te dragen.
Naast het feit dat het dragen van een geschikte motorhelm verplicht wordt door het verkeersreglement, dient de helm ook aan diverse normen én bijkomende veiligheidsvoorwaarden te voldoen. Dergelijke normen en voorwaarden wordt aangeduid door middel van een bekende code zoals EC, die aantoont dat de helm meermaals getest werd en vervolgens 100% werd goedgekeurd.
Het staat buiten kijf dat het belang van een degelijke motorhelm niet hoeft te worden vermeld. Stel dat je in een ongeluk terechtkomt of stomweg ten val komt, dan kan het dragen van een kwalitatieve motorhelm alvast heel wat erger voorkomen. Neem daarom de tijd om op zoek te gaan naar de voor jou meest geschikte motorhelm.
Op zoek naar dé geschikte motorhelm
De zoektocht naar dé geschikte motorhelm kan best wel wat voeten in de aarde hebben aangezien er tegenwoordig een ruim aanbod op de markt is. Zo kun je tegenwoordig kiezen uit diverse types, uitvoeringen, formaten, mogelijkheden en gebruikte materiaalsoorten wat uiteraard op het einde van de rit het prijskaartje in meer of mindere mate zal beïnvloeden.
Het spreekt voor zich dat je eerst en vooral een keuze zult moeten maken op basis van het type waarbij we de gesloten integraalhelm, de crosshelm, de systeemhelm en de jethelm onderscheiden. Elk type motorhelm biedt voor- én nadelen waardoor je voor jezelf moet afwegen welk exemplaar het meest geschikt is voor jou. Zo blijkt de gesloten integraalhelm het toonbeeld van de traditionele klassieke motorhelm te zijn waarbij je volledige hoofd 100% beschermd wordt. Dergelijk type helm filter bovendien ook omgevingsgeluiden zoals die van de wind.
In het verlengde daarvan zou je eventueel ook kunnen kiezen voor de systeemhelm. In tegenstelling tot de integraalhelm, is het bij de systeemhelm mogelijk om het kinstuk naar omhoog te klappen. Echter, het mag duidelijk wezen dat de helm enkel en alleen 100% veiligheid aanbiedt op het moment dat het kinstuk helemaal naar beneden geklapt wordt.
In vergelijking met de andere bovengenoemde helmen, biedt de jethelm de minste vorm van veiligheid aan aangezien je gezicht vrij blijft. Dergelijk type helm wordt dan ook vooral gebruikt in combinatie met scooters en brommers die slechts een beperkte snelheid kunnen aannemen. De crosshelm tot slot, wordt uiteraard enkel en alleen gebruikt op training of tijdens wedstrijden in combinatie met een bijbehorende crossmotor.
Enkele bijkomende aandachtspunten
Na het bekijken van de verschillende motorhelmen zul je opmerken dat er niet alleen een onderscheid kan gemaakt worden op basis van het type maar ook qua uitvoering, design en eventuele bijkomende mogelijkheden. Let bij voorkeur op de gebruikte materialen en zorg ervoor dat deze niet alleen kwalitatief en stevig aanvoelen maar ook vooral comfortabel zitten. In de meeste gevallen zal men kiezen voor thermoplastische en/ of duroplastische materialen.
Daarnaast is ook het formaat en de bijbehorende pasvorm een belangrijke factor. Sommige helmen durven wel eens te klein uitvallen waardoor je maar beter een maatje groter neemt. Durf daarnaast ook kritisch te kijken naar de sluiting en de aan- of afwezigheid van een vizier. En hoewel de meeste hedendaagse motorhelmen van een vizier voorzien zijn, zal niet elk vizier krasbestendig blijken.