WEST-FRIESLAND – Voor Blokker was er geen andere uitweg meer. Verdergaan met één keten was volgens retaildeskundige Paul Moers eigenlijk het enige dat Blokker Holding nog kon doen,meldt NH Nieuws.
“Het gaat nooit lukken om al die probleemketens uit het slop te trekken. Door de andere merken te verkopen vangen ze geld en dat kan gebruikt worden voor investeringen in Blokker.”
Zwaar achterstallig onderhoud
Moers wijst erop dat bij vrijwel alle ketens van het Blokker-conglomeraat sprake is van “zwaar achterstallig onderhoud”. Alleen bij Blokker zelf was een duidelijk vernieuwingsslag ingezet. Daarbij waren er volgens hem bijna geen onderlinge synergievoordelen tussen merken als Leen Bakker, Xenos en Intertoys.
De detailhandelexpert heeft goede hoop dat de nu ingezette focus op Blokker de keten er echt bovenop gaat helpen, omdat filialen van Blokker die afgelopen tijd volgens de nieuwe winkelinrichting zijn omgebouwd, inmiddels behoorlijke groeicijfers laten zien. “Blokker gaat nu met vierhonderd winkels verder die alle kans van slagen hebben”, verklaart Moers, die daarbij opmerkt dat dit waarschijnlijk wel een pijnlijk besluit voor Blokker is geweest.
Action
Dat het zover heeft moeten komen bij Blokker is volgens Molenaar overigens niet allemaal de schuld van de opkomst van webwinkels. Hij wijst erop dat de vele alleenstaanden van tegenwoordig ook hele andere dingen zoeken als zij ergens gaan winkelen, zoals sociale interactie. Daarnaast kampt Blokker net als HEMA ook al een tijd met stevige concurrentie van Action. Die is begonnen als discounter maar begeeft zich de laatste jaren steeds meer in het iets hogere segment, aldus Molenaar.