Medemblik – Het is een regelmatig terugkomend onderwerp, de kruising Kadijkweg/Gedeputeerde Laanweg in Andijk en de kruising Driehuizen/Veenakkers in Wervershoof, en dan vooral negatief in het nieuws vanwege de vele ongevallen die daar gebeuren. Deels door onoplettendheid van de bestuurders, deels door te hoge snelheden waarmee over deze wegen wordt gereden en deels door polderblindheid.
Op vragen van het CDA die op korte termijn van het HHNK een plan van aanpak wil zien, maar ook het LTO heeft ernstige twijfels bij de veiligheid van beide kruispunten, zegt het college dat zij al meerdere malen overleg heeft gevoerd met het Hoogheemraadschap over de verkeersveiligheid van deze 2 kruispunten.
In 2014 is door verkeerskundestudenten onderzocht welke maatregelen er kunnen worden getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De resultaten zijn gepresenteerd aan het HHNK, gemeente, veiligheidsdiensten, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond. Het standpunt van het HHNK is dat de verantwoordelijkheid bij de autobestuurders ligt. Het college heeft het HHNK nogmaals gevraagd om met concrete plannen te komen om de verkeersveiligheid toch te verbeteren, hier gaat binnenkort weer overleg over plaatsvinden.
Piet Groot (BAMM) vertelt in een reactie dat hij schrikt van het standpunt van het HHNK dat de verantwoordelijkheid bij de autobestuurders ligt. ,, Met zo’n instelling kan je dan alles wel weglaten, het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder,” zegt Groot. Piet Groot vertelt verder dat hij van uit Andijk regelmatig vragen krijgt over de veiligheid van de kruispunten en wanneer er iets aan wordt gedaan. Piet Groot zegt: ,, met maar een kleine investering kan je veel meer veiligheid op beide kruispunten bereiken.”
Reageer