MEDEMBLIK – Bert de Jong (PvdA) heeft schriftelijke vagen aan het college gesteld over de parkeerdruk en verkeersoverlast op de Nieuwstaat in Medemblik. Al vele jaren is de parkeeroverlast, de parkeerdruk alsmede de verkeerssituatie in de Nieuwstraat van de stad Medemblik onderwerp van gesprek en discussie.
In de informatienota van 23 juni j.l. rapporteerde het college het volgende: Vergunning parkeren Oosthoek Medemblik. Voor dit project is een interne werkgroep samengesteld. In Q3 2021 wordt de raad via een raadsinformatienota geïnformeerd over de voortgang van dit project. In Q4 van dit jaar ontvangt de werkgroep de resultaten van de gehouden bezettingsgraadmetingen met kentekenonderzoek voor het gebied de Oosthoek. Deze gegevens zijn nodig om het voorstel over vergunning parkeren af te ronden.
Vraag 1: Slaagt het college er nog steeds om in Q3 genoemde informatie aan de raad te verstrekken? Zo ja, kunt u een exacte datum noemen? Zo nee, wanneer volgt deze informatie dan wel en heeft dit dan ook gevolgen voor de verder genoemde tijdsplanning?
Vraag 2: Wanneer verwacht u, gelet op geciteerde informatienota, om het voorstel vergunningparkeren aan de raad te presenteren?
Vraag 3: Wanneer verwacht u dan dat vergunningparkeren in de Oosthoek daadwerkelijk kan worden ingevoerd?
In de de raadsvergadering van juli j.l. heeft de raad ingestemd om in de Bagijnhof toe te staan dat bestaande of leegstaande winkelpanden worden omgezet naar woonbestemming. Ook in de Nieuwstraat zijn en worden meerdere appartementen gerealiseerd en staan meerdere vergelijkbare aanvragen in “de wachtkamer”, waaronder een groot aantal appartementen op het huidige terrein van Kool aan de Oosterhaven.
Al deze toekenningen en mogelijke ontwikkelingen verhogen de parkeerdruk in de gehele binnenstad van Medemblik. Daar komt bij dat i.v.m. de Coronasituatie en de moeilijke positie van de horeca in de stad Medemblik, een flink aantal parkeerplaatsen in de Nieuwstraat en aan de Oosterhaven, tijdelijk door de horeca worden gebruikt en aan dus aan het parkeeraanbod worden onttrokken.
Vraag 4: Waarom heeft het college de parkeersituatie in Oud-West niet meegenomen in het vergunningparkeren?
Vraag 5: Is college voornemens, dan wel bereid, ook Oud-West hierin te betrekken en zodoende de gehele binnenstad in het vergunningparkeren te betrekken? Zo ja, op welke termijn kunnen we dit onderzoek en voorstel van u verwachten? Zo nee, wat is daarvoor een door u onderbouwde motivatie en wat heeft u nodig om dit wel te doen?
Vraag 6: Op de Nieuwstraat en in enkele straten in Oud-West is een blauwe zone, waar volgens onze waarneming en informatie nauwelijks meer op langparkeerders wordt gecontroleerd en zeker niet wordt gehandhaafd? Klopt deze constatering? Zo ja, wat is hiervoor de reden?
Vraag 7: Is het nog zinvol om de blauwe zone in de Bagijnhof/van Houweningepark te handhaven aangezien hier steeds minder winkels zijn en door het raadsbesluit van juli j.l. juist het aantal bewoonde panden, ook door meerdere buitenlandse werknemers, toeneemt en de parkeerdruk in Oud-West toch al veel te hoog is en handhaving ogenschijnlijk niet gebeurt? Zo ja, welke meerwaarde heeft dit en hoe kunt u hier dan toch hier de parkeerdruk voor bewoners verlagen? Zo nee, op welke termijn wordt de blauwe zone hier opgeheven?
In de vorige raadsperiode heeft de raad besloten om de bevoorrading van de winkels in de Nieuwstraat te reguleren door het instellen van een inrijverbod voor vrachtauto’s via de Westersingel en Hoogesteeg naar de Nieuwstraat. Hierdoor zouden de meestal grote vrachtauto’s alleen via de Oude Haven de Nieuwstraat kunnen benaderen.
Volgens onze informatie en constatering is dit niet altijd het geval en wordt óf het inrijverbod genegeerd óf benaderen vrachtauto’s nu via de Westerhaven de Nieuwstraat en wordt er volgens onze informatie niet op gehandhaafd.
Vraag 8: Bent u bekend met deze situatie en heeft u hierover reeds klachten van inwoners ontvangen? Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen en waarom wordt hierop niet gehandhaafd?
Vraag 9: Kan het inrijverbod voor bevoorradingsverkeer voor de binnenstad eventueel worden uitgebreid met de Westerhaven?
In meerdere discussies in de raad over de parkeerproblematiek in de binnenstad van Medemblik, is gesproken over gevaarlijke situaties door geparkeerde vrachtauto’s op drukke momenten van de dag, evenals op zaterdag.
Waarom kan er voor de Nieuwstraat, net zoals in meerdere plaatsen/steden, niet gekozen voor een bepaalde tijd voor laden en lossen, bijvoorbeeld ’s ochtends voor 10 of 11 uur? Dit zijn de zogenaamde venstertijden.
(Venstertijden zijn door een gemeente bepaalde tijdstippen waarbinnen een winkel- of voetgangersgebied toegankelijk is voor verkeer. Venstertijden hebben vaak als doel ervoor te zorgen dat de winkels bevoorraad kunnen worden, maar dan zonder dat het winkelend publiek daar last van heeft.)
Vraag 10: Heeft het college naar deze oplossing van venstertijden gekeken in het kader van het parkeerplan voor de binnenstad van Medemblik? Zo ja, wat is hiervan de uitkomst? Zo nee, ben u bereid om op korte termijn hiernaar te kijken en hier uitvoering aan te geven?
Op de foto: 1 van de vele vrachtwagens die via de Hoogesteeg of via de Westerhaven vanaf de verkeerde kant de Nieuwstraat oprijden en zo veel overlast voor het verkeer veroorzaken. (Foto: Media For You)