NIBBIXWOUD – De Albert Heijn in Nibbixwoud gaat verhuizen naar het perceel tegenover de huidige locatie, de Albert Heijn zal dan ook direct fors groter worden en krijgt daarmee de volledige steun van het college van de gemeente Medemblik.
De Klankbordgroep, omwonenden en de Dorpsraad zijn meegenomen in de besluitvorming en deze kwamen met een positief advies. De omwonenden en de Dorpsraad zijn betrokken bij de verplaatsing van de speelplek naar de muziektent. Wel is de Klankbordgroep verbaasd dat op het dak van het nieuwe pand geen zonnepanelen worden geplaatst maar de aanvragen van de vergunning laat weten dat voor een andere manier van verduurzaming is gekozen.
Maar bij Saskia Schouten (CDA) zijn toch een paar vragen naar boven gekomen over de geplande verhuizing van de Albert Heijn. Zo wil zij van het college weten of het klopt dat de aanrijroute vanaf de Dorpstraat de Weidelaan in is, volgens Schouten is de bocht krap en vraagt zich af of een vrachtwagen wel de draai kan maken. Maar ook als de vrachtwagen vanaf de andere kant komt en dan via De Dreef komen aanrijden of zij de draai op de Ganker naar de Dreef wel kunnen maken.
Volgens Schouten staan aan beide kanten van de Dreef auto’s geparkeerd en vraagt zich af of een vrachtwagen daar dan wel langs kan rijden. Daarnaast voorziet Schouten problemen ontstaan op de Weidelaan wanneer ouders hun kinderen naar school brengen en weer ophalen, veel ouders parkeren hun auto op de parkeerplaats op de Weidelaan of langs de weg. Schouten ziet hier ook problemen ontstaan mocht er op dat moment ook een vrachtwagen langs willen rijden. Zij vraagt het college dan ook om vooral veel rekening te houden met de veiligheid van de kinderen.
Ook de soort van rotonde vanaf de Weidelaan op de Korte Dres is voor Saskia Schouten reden om vragen te stellen aan het college, zij vraagt zich af of een vrachtwagen de draai wel kan maken. Maar ook wil Schouten weten of het bekend is op welke tijden de Albert Heijn wordt bevoorraad en of het klopt dat het om 4 verkeersbewegingen per dag gaat, twee normale en twee grote vrachtwagens. Mocht dit niet kloppen dan wil Schouten van het college weten om hoeveel vrachtwagens het dan gaat.
Voor Schouten staat het wel vast dat de nieuwe situatie duurzaam veilig moet worden ingericht maar voorziet wel problemen met het riool op de Weidelaan en de Dreef. Het rioolstelsel daar is 56 jaar oud en ondanks dat het riool jaarlijks wordt geleegd is het riool op diverse plaatsen dichtgeslibd door o.a. zand waardoor met enige regelmaat kolkputten zijn verstopt waardoor tijdens hevige regenbuien de straat gaat overstromen.
Door bedrijven en bewoners van de Drees en Weidelaan wordt met enige regelmaat bedrijven ingeschakeld als er weer een rioolverstopping plaatsvind. De oorzaak ligt vooral bij de aansluiting, verouderde grespijp en de instabiliteit van de wegbestrating, de wegbestrating bestaat uit klinkers die op meerdere plaatsen is verzakt. Schouten is bang dat door de toenamen van (zwaar) vrachtverkeer het wegdek en het rioolstelstel in snel tempo gaat verslechteren en wil dan ook van het college wanneer de Weidelaan en de Dreef voor wegenonderhoud op de agenda staan.