INGEZONDEN MEDEDELING – Online marketing is overal. We kunnen er in deze tijd echt niet meer om heen. Door alle digitalisering zien we dat traditionele marketing steeds minder werkt en dat het door steeds minder bedrijven wordt toegepast. Vooral voor nieuwe bedrijven is traditionele marketing de verkeerde manier om je naamsbekendheid te vergroten en je doelgroep goed te bereiken. Ben je starter en ben je nog niet bekend met online marketing? Of ben je al jaren ondernemer en merk je dat je online concurrentie steeds meer aan het groeien is? Kijk dan snel verder! We gaan de online marketing wereld eens bekijken.
Gratis of betaalde online marketing manieren?
Er bestaan talloze manieren om online marketing toe te passen. Voor iedere branche geldt weer iets anders. Uiteindelijk valt alles wel een beetje samen en is het vooral belangrijk dat je je specialiseert in de werkzaamheden van online marketing. Maar als we gaan kijken naar de betaalde en gratis versies van online marketing kunnen we wat onderscheid maken:
- Aan de slag met advertenties: Facebook adverteren of bijvoorbeeld in Google kost geld en valt onder de betaalde versie. Dit kan voor het begin vaak een goede investering zijn om je naamsbekendheid te vergroten. Onthoud wel dat advertenties alleen werken als je precies weet wat je moet doen. Het is een stuk ingewikkelder dan het er uitziet.
- Aan de slag met organisch verkeer: De gratis versie is het verbeteren van je organische verkeer, ook wel SEO genoemd. Dit is een lange termijn project wat je aangaat en ook hier is het belangrijk dat je een specialist hebt die weet hoe je kunt inspelen op de trends.
Waar moet je op letten?
We weten allemaal dat de ontwikkelingen binnen online marketing ontzettend hard groeien. Vrijwel iedere maand zitten online marketeers binnen een agency met elkaar om de nieuwste trends en ontwikkelingen te bespreken. Dit wordt vervolgens weer onderverdeeld onder teams en zo zorgt iedereen ervoor alles uit de trends te halen voor hun klanten. Teams bij een online marketingbureau kunnen bestaan uit de volgende dingen:
- Webdevelopers: Website laten maken waar op letten, een veel gestelde vraag. Webdevelopers kunnen je op weg helpen wanneer jij een nieuwe website wilt bouwen of wanneer je iets technisch wilt verbeteren.
- SEO: Zoals hierboven benoemd is dit een lang termijn traject
- SEA: Aan de slag met adverteren op internet
- Anders: Verder kun je ook denken aan affiliate, e-mail marketing en nog veel meer!