MEDEMBLIK – De wegen in West-Friesland die nu nog in beheer zijn bij het Hoogheemraadschap gaan per 1 januari 2022 of per 1 januari 2023 over naar de gemeenten in West-Friesland, voor de gemeente Medemblik is dit op zijn vroegst 1 januari 2023. De gemeente Medemblik zal voor een ingrijpende opgave komen te staan bij de overdracht van de wegen.
40% in beheer Medemblik
Alle wegen binnen de 7 Westfriese gemeenten bij elkaar opgeteld dan praat men over ongeveer 500 kilometer aan wegen. Afgelopen 10 juli 2017 is er een intentieovereenkomst met het Hoogheemraadschap gesloten waarin men uitspreekt om te onderzoeken onder welke voorwaarden de overdracht kan plaatsvinden. Voor de gemeenten is de belangrijkste voorwaarde dat de financiële lasten van elk van de zeven Westfriese gemeenten niet hoger mag worden dan de huidige gemeentelijke belastingen, vermeerderd met de huidige wegenheffing uit de waterschapslasten.. De trendmatige verhoging is hier buiten gelaten.
De zeven Westfriese gemeenten hebben afgesproken om de wegen ieder voor zich te beheren maar elkaar te ondersteunen om de beheerkosten op te brengen. Dat houdt o.a. in dat Koggenland, Opmeer, Medemblik en Drechterland geen lastenverzwaring als gevolg van de wegenoverdracht zullen ondervinden, dit wordt weer mogelijk gemaakt door een bijdrage van de gemeenten Hoorn, Enkhuizen en Stede Broec.
Mocht er een financieel voordeel uit de Wegenoverdracht komen dan zal dit weer zoveel mogelijk aan Hoorn, Enkhuizen en Stede Broec worden teruggegeven. Wel loopt er een onderzoek naar de consequenties als de wederzijdse ondersteuning wordt verlengd naar 12 jaar.
Voor,- maar ook nadelen
Voor de zeven Westfriese gemeenten heeft de overdracht een aantal voordelen. Zo krijgen de gemeenten meer grip op de verkeersveiligheid en meer armslag bij de Ruimtelijke Ordening. Voor de inwoners van West-Friesland is er het voordeel dat er 1 loket komt waar men terecht kan voor vragen of klachten over de wegen. Voor de gemeente Medemblik is er nog een extra voordeel door de kosten van het onderhoud van de wegen gezamenlijk te delen en voor tenminste 10 jaar geen extra financiële lasten van de overdracht te ondervinden.
Maar naast de voordelen zijn er ook nadelen. De verantwoordelijkheid die na de overdracht bij de gemeenten komt te liggen is aanzienlijk groter dan nu het geval is. Zo krijgen de gemeenten een grotere verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid en mobiliteit.
Maar ook zijn er risico’s van vervuilde ondergrond, slechte fundering van wegen, essentaksterfte in bomen en ontbrekende beheergegevens. Hier gaan de gemeenten nog met het Hoogheemraadschap in overleg en ook onderling zullen de zeven gemeenten nog afspraken gaan maken hoe hier mee om te gaan.
Een alternatief is de wegen niet over te nemen, maar dan zal op termijn de Provincie met een aanwijzing gaan komen. Aan dit alternatief zijn vooral voor de inwoners van de gemeente Medemblik financiële risico’s verbonden. Als de overige gemeenten de wegen wel overnemen dan zal Medemblik alleen overblijven en dan gaan de inwoners van de gemeente Medemblik op den duur via de Wegenheffing alsnog rechtstreeks en volledig voor het onderhoud van de wegen betalen.