MEDEMBLIK – Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond waarin is gekeken naar het prijsverschil van de producten die in de schappen liggen en de prijskaartje die daar bij staan en wat men uiteindelijk betaald aan de kassa.
In totaal werden 28 supermarkten bezocht en bij 3 van deze supermarkten klopte het bedrag bij de kassa aan die van de prijzen in de stellingen. Opvallend was dat bij Albert Heijn en de Jumbo het vaakst prijsverschillen voorkomen, 22% van deze producten waren verkeerd geprijsd, bij de Aldi, 5% en de Lidl 7% het minst.
Vaak was het prijsverschil wel in voordeel van de klant, in 51% van de gevallen betaalden deze juist minder aan de kassa dan in de schappen was aangegeven, in 36% was het prijsverschil in het nadeel van de klant, waarbij het wel opmerkelijk bleek te zijn dat het prijsverschil veel groter bleek te zijn.
De consumentenbond roept op om te klagen als blijkt dat de klant bij de kassa benadeeld wordt. “Maak een foto van het product in de schap en vraag daarna het bedrag terug bij de servicebalie”
Het hele rapport kunt u hier lezen (PDF)