MEDEMBLIK – Het mag allemaal wat kosten, de ombouw van klein vliegveldje naar charterluchthaven naast Schiphol en Eindhoven.. tot nu toe is er al 214 miljoen euro ingepompt en elke maand komt daar ruim 300.000 euro bij om de bijna werkloze luchtverkeersleiders op Lelystad te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Flevoland en onderzoeksplatform Follow the Money, meldt de NOS
In 2021 moet vliegveld Lelystad dan eindelijk de deuren openen en gaan de charter/vakantievluchten zoveel mogelijk vanaf deze plek plaatsvinden om Schiphol zoveel mogelijk te ontlasten. De minister heeft al laten doorschemeren dat ze bij haar plan blijft om de opening niet opnieuw uit te stellen. De eerste charter/vakantievluchten moeten dan vanaf november 2021 vanaf Lelystad plaatsvinden.
Route pal over Medemblik
Lelystad Airport heeft 1 start- en landingsbaan die in de aanloop naar de opening wordt verlengd en verbreed. Deze baan wordt in 2 richtingen gebruikt. De richting voor aankomst of vertrek is afhankelijk van de windrichting. In de eerste jaren breidt het aantal vluchten op Lelystad Airport zich geleidelijk uit naar maximaal 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat zijn gemiddeld 27 starts en landingen per dag. Dat is het maximaal aantal vliegbewegingen dat voor Lelystad Airport mogelijk is bij de huidige indeling van het luchtruim.
De start- en landingsbaan mag van 6.00 uur tot 23.00 uur worden gebruikt. Hierbij geldt een uitloop tot uiterlijk 24.00 uur bij vertragingen.
De routes zijn heel vaak aangepast, mede door de vele protesten uit West-Friesland en dan vooral uit Andijk en Medemblik waar de uitgaande vliegroute pal over ligt. Maar helaas mocht het niet baten, volgens de laatste uitgelekte gegevens blijft deze vliegroute bestaan.