In 2019 was de uitstoot van Co2 in Europa opnieuw hoger dan het jaar ervoor. Dit is al het derde opeenvolgende jaar waarin de uitstoot van Co2 omhoog gaat. Dit is berekend door JATO Dynamics. Op basis van deze gegevens is 2019 één van de meest vervuilende jaren sinds 2014. Dit is opmerkelijk omdat meerdere overheden in Europa aansturen op het belang van elektrisch rijden. In Nederland zijn er bijvoorbeeld meerdere subsidies beschikbaar en was de Tesla Model 3 (volledig elektrisch) de beste verkopende auto van Nederland in 2019. Hoe kan het dan dat de Co2 uitstoot is gestegen?
SUV’s zorgen voor een hogere uitstoot
Eén van de verklaringen volgens JATO Dynamics is dat er minder dieselauto’s zijn verkocht. Waar normaal 35% van de verkochte auto’s in Europa een diesel zijn was dit vorig jaar 30%. Diesels hebben over het algemeen minder Co2 uitstoot dan benzine auto’s. Daarnaast kende we in Europa een ware SUV trend. Dit zijn wat zwaardere auto’s die vervuilender zijn dan een gemiddelde personenauto. De hogere verkoop van SUV’s gaat dus hand in hand met een hoge Co2 uitstoot.
Nederland wel een lagere Co2 uitstoot
Ondanks Europa als continent geen verbetering toont is de Co2 uitstoot in ons land wel lager uitgevallen. In 2019 heeft er een vermindering van 5,9% plaatsgevonden ten opzichte van 2018. De gemiddelde uitstoot was 100,1 gram per kilometer waardoor Nederland het beste scoorde van alle EU landen. Echter heeft Nederland nog een lange weg te gaan, Noorwegen (die niet in de EU zit) had namelijk een uitstoot van slechts 60,3 gram. Een aanzienlijke 40% lager. Europa heeft als doelstelling om in 2050 volledig Co2 neutraal te zijn op het gebied van mobiliteit en er zullen dus flink wat stappen gemaakt moeten worden. Nog maar 6% van alle Europese voertuigen zijn hybride ofwel elektrisch.
Maatregelen in Nederland
Nederland is in Europa één van de voorlopers met subsidies vanuit de overheid om elektrisch rijden te stimuleren. Zo zijn tot 2024 alle volledig elektrische auto’s vrijgesteld van wegenbelasting. Ondernemers die kiezen voor zakelijke financial lease of een auto kopen kunnen gebruik maken van milieu-investeringaftrek en krijgen een lagere bijtelling van 8% (in plaats van 22%). Per 1 juli 2020 komt er een subsidie voor particulieren. Particulieren die een nieuwe elektrische auto kopen kunnen tot €4000 vergoeding krijgen vanuit de overheid. Voor tweedehands modellen is dit €2000.