MIDWOUD – De gemeenteraad van Medemblik heeft in 2017 besloten dat de Tripkouw-Oost in Midwoud na voltooiing de wijk via twee ontsluitingen toegankelijk moet zijn, via de Weder en de Zuid. Dit is ook zodanig vastgelegd in het bestemmingsplan dat in 2018 is aangenomen.
Samen met de bewoners van de Weder en de Zuid is er een voorkeursmodel voor de verkeersverdeling opgesteld en deze is afgelopen 26 maart door het college als inrichtingsvariant voorgesteld, op dit voorstel hebben zeven bewoners gereageerd.
De bewoners van de Weder en de Zuid zeggen te begrijpen dat de gemeenteraad twee volwaardige ontsluitingen wil van de woonwijk, maar ze vinden het collegevoorstel veel te ingrijpend en vragen zich dan ook af of dat wel nodig is voor een kleine woonwijk als de Tripkouw-Oost.
[penci_blockquote style=”style-2″ align=”none” author=”Diverse bewoners Tripkouw-Oost”]er maar één ontsluitingsweg is, (Zuid óf Weder) zodat er bij calamiteiten geen tweede ontsnappings- of ontsluitingsroute is.[/penci_blockquote]
De bewoners zeggen in een reactie dat als het voorstel van het college wordt aangenomen de doorstroming in de wijk gaat stokken en dat er bij calamiteiten geen tweede ontsnappings- of ontsluitingsroute aanwezig, dit probleem speelt zich ook af op de Minnewei in Midwoud waar ook maar 1 ontsluitingsroute is.
Grote problemen
De bewoners zien ook grote problemen wat het vrachtverkeer aangaat ontstaan, verkeer als bijvoorbeeld de vuilniswagens maar ook verhuiswagens en overige vrachtverkeer dat goederen moet afleveren in de woonwijk. Maar het feit dat sommige bewoners juist hun huis hebben gekocht met de belofte van een eigen parkeerplaats en geen rijweg voor de deur krijgen terwijl dit nu anders om blijkt te zijn, geen parkeerplaats, wel een rijweg schiet ook bij de bewoners in het verkeerde keelgat.
De gemeente zegt in een reactie: ,,Uit de verkeersonderzoeken komt naar voren dat de capaciteit van de Weder en de Zuid ruim voldoende zijn voor het te verwachten extra verkeer en blijven vallen binnen alle normen die er gelden voor capaciteit, veiligheid e.d. Tevens kunnen de deskundigen niet overtuigend voorspellen hoe het verkeer zich zal verdelen. De verkeersonderzoeken gedaan voor het bestemmingsplan én voor de Werkgroep Verkeer geven dit beeld.”
Wel erkent de gemeente dat de nieuwe bewoners begrip hebben voor een gelijkwaardige verdeling van het autoverkeer, maar ernstige moeite hebben met het inrichtingsvoorstel van het college. En snapt ook dat het voorstel afwijkt van het bestemmingplan wat tot irritatie heeft geleid bij de kopers van woningen die hadden gedacht een eigen parkeerplaats voor hun huis te krijgen en geen rijweg.