MEDEMBLIK/OPPERDOES – De Woonschakel reageert verbaast over de manier waarop bewoners van de Hoge Werf in Opperdoes aandacht zoeken bij de media over de staat van onderhoud van de huurwoningen.
Directeur Albert Gieling laat in een schriftelijke reactie aan Medemblik Actueel weten dat: ,,Voor gebreken in individuele beneden- en woningen is/wordt op dit moment al contact opgenomen met bewoners. Waar nodig worden reparaties uitgevoerd of hiervoor opdracht gegeven aan bedrijven. Lang niet alle klachten zijn ook eerder bij De Woonschakel gemeld, in die zin verbaast de corporatie zich dat bewoners zich nu rechtstreeks tot de media hebben gewend. Dat neemt niet weg dat serieus per woning wordt gekeken naar alle genoemde punten. Met alle bewoners wordt hierover individueel contact opgenomen of is dat al gebeurd. Sommige zaken kunnen direct worden opgelost, gebreken aan eigen aangebrachte voorzieningen moeten huurders zelf oplossen.”
Groot onderhoud noodzakelijk
De klachten hebben zowel betrekking op de buitenkant van woningen (voeg- en metselwerk, kozijnen) als op specifieke meldingen in de afzonderlijke woningen. Houtrot, scheurvorming in gevel – vochtdoorslag, loszittende stenen en loslatend voegwerk worden door bewoners vooral genoemd.
Plannen waren al gemaakt
Albert Gieling: ,,Daarnaast was vorige week al intern binnen De Woonschakel afgesproken om dit complex, nog voor de vaststelling van de begroting 2020, op locatie te bezoeken. Daarbij zal dan vooral gekeken worden naar de buitengevels van de woningen en de staat van onderhoud. De datum van het locatiebezoek is vastgelegd op 20 augustus a.s. (direct na de vakantie van betrokken medewerkers van de corporatie) . Eventuele noodzakelijke maatregelen kunnen dan nog in de begroting voor volgend jaar verwerkt worden en voorbereid worden met uitvoerende partijen. Bewoners ontvangen per brief nog bericht over de datum en het tijdstip van het locatiebezoek. Daarbij zal de corporatie ook bij enkele woningen binnen een inspectie willen uitvoeren.”
[signoff]