ADVERTISING – Gamen is ook voor de inwoners van Medemblik nog altijd een van de meest gekozen manieren om onze vrije tijd te besteden. Inmiddels zijn het niet alleen mannen en kinderen die graag gamen, steeds meer vrouwen besteden hun tijd aan het spelen van een computerspel. Aan games ligt een wirwar van technologie ten grondslag en een van de kenmerken van technologie is dat het altijd in beweging is. Bij de game-industrie is dit niet anders. Zo lang als we ons kunnen herinneren worden ieder jaar mooiere en spannendere games ontwikkeld, dit allemaal om ook de moderne gamer tevreden te houden.
Alles draait om VR en AR
We kennen Virtual Reality wel uit de spannende science-fiction films, maar sinds 2016 is er een grote doorbraak geweest als het gaat om toegankelijkheid voor het grote publiek. Steeds meer bedrijven maken gebruik van VR en ook de gaming-industrie lijkt zich hier steeds meer op te storten. Een goed voorbeeld is de Playstation VR. Je waant je in een virtuele wereld waar jij de hoofdrol in speelt. Dit past volledig in de lijn van de verwachtingen en de behoeften van de moderne gamer. Een variant op Virtual Reality is Augmented Reality, AR. Augmented Reality combineert je kijk op de echte wereld met toegevoegde elementen. Het bekende spel Pokémon Go is hier een goed voorbeeld van. Augmented Reality en Virtual Reality worden ook wel toegepast in het live casino om spelers nog meer het gevoel van spelen in een fysiek casino te geven. De verwachting is dat VR en AR in de toekomst steeds meer zullen worden gebruikt in ons dagelijks leven en binnen de gaming-industrie.
Games streamen
We kennen allemaal wel de streamingdienst Netflix. Je logt in met je account en hebt daarmee toegang tot een eindeloos aanbod van films en series, zonder dat je hierbij iets moet downloaden. De verwachting is dat een streamingsdienst voor games op den duur voor games ook meer regel dan uitzondering gaat worden. Sony heeft een dergelijke cloud dienst al geïntroduceerd en de geruchten gaan dat meerdere aanbieders van games dit voorbeeld gaan volgen. Hierdoor hoef je niet langer meer games op je console te installeren waardoor het geheugen van je apparaat een meer ondergeschikte rol gaat spelen.
Minder voorspelbare tegenstanders
Wanneer je een game speelt tegen een computergestuurde tegenstander, is deze geprogrammeerd om in specifieke situaties een vast reactiepatroon te geven. De voorspelbaarheid van de uitkomst van je game is dan ook vrij groot. De toekomst ligt bij zogenaamde spelers-gerichte neutrale netwerken waardoor spelers geen verschil kunnen zien in of ze tegen een computer of een persoon van vlees en bloed spelen. Het is wel een behoorlijk ingewikkeld proces om deze technologie zonder hiaten te introduceren. Het kan dan ook nog wel even duren voordat deze technieken zonder kinderziektes gebruikt kunnen worden. Toch is het iets waar veel gamers naar uit zullen kijken en de verwachting is dat het wachten dan ook beloond zal worden.
[signoff]
Reageer