7.2 C
Medemblik
23 februari 2019 22:06
Medemblik Actueel.

Wethouder Harry Nederpelt opende nog met veel positieve energie het toeristenseizoen in Medemblik begin dit jaar (Foto: Theo Annes)
Regionieuws

Holland boven Amsterdam levert vrijwel niets extra voor Medemblik op

MEDEMBLIK – Bij de start van de nieuwe martekingorganisatie die het gedeelte boven Amsterdam bij de toeristen meer onder de aandacht moet brengen werden er nog grootste plannen ontvouwd en zouden de gouden jaren voor de toeristensector gaan aanbreken. De plannen zijn na 8 maanden iets aangepast, Holland boven Amsterdam wordt in een zekere zin opgeheven en gaat een onderdeel worden van het Ontwikkelingsbedrijf Noord Holland-Noord en de gouden jaren zijn verbleekt tot vergeelde dagen.

De gouden jaren voor de toeristen sector is enkel voor Amsterdam en steden als Alkmaar (+57%), Bergen aan Zee (+157%) en dichterbij huis Schagen(175%) en Hoorn(124%) uitgekomen, en dan doen de laatste twee het nog grotendeels op eigen kracht ook. Den Helder zag zelfs het aantal toeristen met bijna 10% dalen ondanks de acties die Holland boven Amsterdam voerde om ook daar meer toeristen naar toe te krijgen.

Tegen Holland boven Amsterdam is vanaf dag 1 al behoorlijke weerstand geweest, waarbij het verliezen van de eigen identiteit als toeristenstad/dorp/gemeente als het grootste probleem werd genoemd. ‘Weer Amsterdam,’ werd vanaf dag 1 geroepen, terwijl de toeristen en zeker de buitenlandse toeristen juist niet het woordje Amsterdam moeten zien maar bijvoorbeeld, ‘Volendam’ Graft de Rijp, Medemblik, Enkhuizen of elke andere plek in Noord-Holland waar men leeft van de toerisme vertelt een museumeigenaar aan Medemblik Actueel.  “Wij hebben daarom met nog meer andere musea besloten om dan zelf maar de boer op te gaan als samenwerkende musea in West-Friesland, want dat het zo niet langer kan is wel een feit en nu HbA ook nog eens onder de vleugels van het Ontwikkelingsbedrijf Noord Holland-Noord wordt gebracht weten wij zeker dat het een ambtelijke molen gaat worden,”  zegt de museumdirecteur, die niet bij naam en toenaam wil worden genoemd.

Dat de toeristische attracties in Medemblik nog goed draaien komt hoofdzakelijk door een sterke eigen campagne en door een gezamelijke marketing die de musea voeren, een marketingcampagne direct gericht op Medemblik samen met bijvoorbeeld de Museumstoomtram Hoorn – Medemblik en de boot Enkhuizen – Medemblik waardoor er een rondje ‘West-Friesland’ kan worden aangeboden. De extra inbreng van Holland boven Amsterdam is vrijwel nihil op een paar extra boten van de Witte Vloot na, maar ook die brengen nog lang niet het gewenste extraatje in de la voor de toeristensector.

Bij de start van het toeristenseizoen zou ook Medemblik en de omringende gemeenten in West-Friesland direct merken dat Holland Boven Amsterdam nu de touwtjes in handen had, er zouden busladingen vol toeristen richting West-Friesland komen en ook de Witte Vloot zou sterk uitbreiden en zo veel geld in het laatje brengen bij de ondernemers en via de toeristenbelasting bij de gemeenten. Nu het toeristenseizoen is afgelopen blijkt juist het tegendeel, op Hoorn en het Zuiderzeemuseum na is in de rest van West-Friesland het aantal toeristen dat onze regio bezoekt vrijwel gelijk gebleven of licht gedaald.

De evenementen in Medemblik werden wisselend bezocht, Van druk tot zelfs tegenvallend kwa opkomst, al had daar dan het weer soms ook wel weer een negatief aandeel in, de horeca in de gemeente Medemblik kan wel terugkijken op een goed jaar.

En ondanks een toeristensector die het over de hele provincie genomen nog steeds niet eenstemming positief is over Holland boven Amsterdam, hebben de verantwoordelijke bestuurders toch besloten om de gemeenteraden te vragen positief te oordelen om het onder te brengen bij het Ontwikkelingsbedrijf. En dit alleen maar omdat het budget van het Ontwikkelingsbedrijf nog veel hoger ligt dan die van Holland boven Amsterdam. Maar of het een succes verhaal gaat worden of een zoveelste kloon van de al veel langer en goeddraaiende VVV in Noord-Holland is nog maar de vraag.

Dat het de inwoners en ondernemers van Noord-Holland weer veel geld gaat kosten is een feit en waar men veel liever dit geld via lokale/regionale campagnes uitgeeft blijft een te grote organisatie dit in handen houden waardoor de identiteit van de kleinere toeristenkernen nog verder zal afnemen ten gunste van de grote toeristenkernen als Hoorn, Alkmaar, Zaandam.

Reageer op dit onderwerp

X