Medemblik Actueel.

Ben van Althuis

Column Ben van Althuis – ‘in de aanbieding’

‘De kaasbroodjes zijn in de aanbieding,’ hoor ik achter mij roepen. Als ik omkijk zie ik mijn vrouw vlak bij een grote bak versgebakken bladerdeeg. ‘Halve prijs,’ kwettert ze er vrolijk achteraan. ‘Neem er een,’ stimuleer ik haar geestdrift. Mijn vrouw wordt altijd vrolijk van aanbiedingen en zeker als ze deze lekker vindt, dus moet ik de pret niet bederven. ‘Ik lust er wel twee,’ antwoordt ze overmoedig. ‘Dan is het geen aanbieding meer, dan is het fatale verleiding,’ probeer ik haar op het goede spoor te brengen. Maar het is al te laat. Twee exemplaren verdwijnen in een cellofaan zakje. Ze glimlacht ondeugend terwijl ze zegt: ‘Zo, die zijn voor mij!’

En dat is nou kenmerkend voor aanbiedingen. Je koopt altijd meer dan je van plan was. Of je koopt iets om iets anders cadeau te krijgen dat je anders nooit gekocht zou hebben. Ons huis staat vol bedrukte glazen, plastic bakjes en andere prullaria, die handige fabrikanten en winkeliers in de loop der tijd ter verkoopstimulering hebben verstrekt. Het resultaat is dat ik Cola drink uit een Heineken bierglas, vla eet uit een Duyvis pindaschaaltje en de koemestkorrels voor mijn tuin in een trommel van Bolletje eierbeschuit bewaar. Maar wat maakt het uit, het was immers gratis. Toch ben ik soms weleens bang dat ik ’s morgens slaapdronken de verkeerde beschuitbus pak.

Ik vraag me regelmatig af hoe die reclamejongens aan hun ideeën komen. Enige tijd geleden kreeg ik een uitnodiging van een autodealer om een proefrit te maken in hun superveilige nieuwste model. Waarschijnlijk in de hoop dat ik er een zou kopen. Maar als ik dat nou niet meteen wilde, was het natuurlijk ook geen probleem en voor iedere nieuwsgierige bezoeker stond er een uitgebreide EHBO-doos gratis klaar. Ik ben toch maar niet gegaan. Ik voelde nattigheid bij de kreet ‘superveilig’.

Over nattigheid gesproken. Bij Kruidvat lag onlangs een CD van Guus Meeuwis voor het meenemen. Nou ja, meenemen…, je kreeg hem cadeau bij twee pakken Libresse inlegkruisjes. Nu heb ik dit soort zekerheden persoonlijk zelden nodig, maar ik vroeg me wel af wat de achterliggende gedachte moet zijn geweest. Ik weet dat veel vrouwen het niet drooghouden bij het aanhoren van de zoetgevooisde Brabander. Maar om ter stimulering de daarvoor ontwikkelde afdruiplapjes bij een CD van de bebrilde zanger te verstrekken ging mij toch te ver.

Wel leuk is de actie van Lidl. Bij besteding van tien euro: voor één euro naar het museum. 31 Deelnemende musea, dus voor elk wat wils. Helaas laat de kreet ‘Op=Op’ bij deze supermarkt mij altijd het ergste vermoeden. Onbegrijpelijk dan weer is het jubileumgeschenk van Zeeman. Een gratis bellenblaas. Alsof ik er ook maar enig plezier aan zou beleven om in m’n net gekochte onderbroek zeepbellen te produceren; althans met mijn mond. Er bestaat misschien zelfs een kans dat mijn kleinkinderen moedwillig gaten in mijn nog in prima staat verkerende ondergoed knippen; alleen om in aanmerking te komen voor een lullig buisje zeepsop.

Maar ik wil natuurlijk ook niet de indruk wekken dat ik geheel ongevoelig ben voor aanbiedingen. Waar mijn vrouw van hot naar her rent om te profiteren van koopjes, ben ik veel te impulsief. Als ik voordeel bespeur koop ik er meteen veel te veel van. Ken je dat? In de garage staat een rek vol levensmiddelen, tuinbenodigdheden, lijmproducten, plakband en weet ik veel wat voor andere rotzooi. Alles voor een klein prijsje. Je weet tenslotte nooit of het ooit wéér in de aanbieding komt. Meestal wel dus, maar ik heb voorlopig genoeg.

Ben van Althuis

(www.broodenbrij.nl)

Reageer op dit onderwerp