-1 C
Medemblik
23 januari 2019 10:22

Concerten

Recensie Ben van Althuis: ‘Merry Christmas met St. Caecilia en Four Winds’

ONDERDIJK – Dat het publiek afgelopen zaterdagavond, in de Gerardus Majellakerk in Onderdijk, van ‘toeten nog blazen’ wist, of kon ‘singen noch seggen’, is onzin. Een paar honderd mensen waren daar nu juist voor gekomen. Het toeten, blazen, singen en seggen van de Wervershoofse fanfare St. Caecilia en popkoor Four Winds uit Oostwoud. En niemand werd teleurgesteld. Een podium vol muzikanten en koorleden liet zich twee uur lang van zijn beste kant zien. Keurig zwartgekleed en voorzien van een grote rode of blauwe roos, werden alle bezoekers door de muzikanten getrakteerd op een uitbundig kerstconcert.

De opening had veel weg van King Curtis en zijn ‘Memphis Soul Stew’, uit de jaren zestig. Voegde deze legendarische saxofonist de ingrediënten van zijn stoofpot stuk voor stuk muzikaal toe, nu waren het koordirigente Ingrid Sijm en orkestleider Michiel Drijver die op de klanken van ‘Joy to the World’ alle onderdelen van koor en orkest voorstelden. Daarna werd het spits afgebeten door Four Winds. Lichte kerstliederen en bewerkte popsongs vormden de rode draad. Hallelujah van Leonard Cohen, I Believe van Elvis en Colors of the Wind uit Pocahontas, met solozang van pianiste Susanna Bakker, vulden voor de pauze bekend kerstrepertoire aan.

St. Caecilia kwam in het eerste deel vlammend uit de startblokken met uitstekende vertolkingen van het thema uit de film ‘Braveheart’ en ‘The Baron of Dedem’ van Carl Wittrock. Een prima keus om het publiek ademloos te krijgen. Helaas bleek Sarah Kaandorp door ziekte geveld, waardoor ‘My Heart Will Go On’ van Celine Dion het zonder zang moest doen, maar met de klassieker ‘Noël’ kon iedereen toch stemmig naar de koffie.

Na de pauze lag de klemtoon duidelijk op een vrolijker kerst. En, alhoewel de stemming aanvankelijk verre van uitbundig was, ‘For Unto Us a Child is Born’, ‘Stop the Calvary’ en ‘All I Want for Christmas is You’ werden af en toe stilletjes mee geneuried. Tegen het einde van het optreden wisten Ingrid Sijm en Michiel Drijver de zaal verder los te krijgen. Zo los zelfs dat ‘the little drummer boy’ van het koor zich spontaan in het geweld van de fanfare stortte toen ‘Feliz Navidad’ werd ingezet. Hij glom van plezier. Helaas had hij zich niet helemaal van het juiste ritme vergewist. De orkestleider trachtte hem nog met een aantal uitroepen “dit is een SAMBA!” op het juiste spoor te zetten, maar tevergeefs. Het bleef een nummer in twee maten. Maar hij had lol en ik ook.

Wat gaf het. Het was een feestelijke avond met prima optredens van St. Caecilia en Four Winds. Volgens Michiel de eerste keer in deze vorm en in deze kerk. Ik zou zeggen: tot volgend jaar!

Ben van Althuis

Foto’s Medemblik Actueel / Pascal van As

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”93″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_imagebrowser” ajax_pagination=”1″ order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]