ZWAAGDIJK – Op Zaterdag 17 december om 13 uur gaan de raadsleden van Progressief West Friesland de schop in de grond zetten bij de Westfrisiaweg. De beruchte weg ziet er besmeurd uit, grote zandophopingen liggen slordig verspreid, door het westfriese platte land.
Al maanden wordt er niet meer gewerkt. Dat is Progressief West Friesland helemaal zat. Ze gaan de grondwal op de Westfrisiaweg bij de ingang van Zwaagdijk West wel zelf (symbolisch) aanpakken. Met man en macht zal gewerkt worden met scheppen en kruiwagens. Dit werkmateriaal wordt gebruikt om symbolisch aan te geven dat omwonenden machteloos staan in dit grote conflict, maar dat ze wel de dupe zijn. De grondwal zou namelijk blijven, was afgesproken. Helaas is hij afgegraven.
Lees ook ons dossier: N23
Al jaren lang zijn de omwonenden de dupe van het beleid over deze weg. Bij het ontwerpen van de weg in de vorige eeuw (ja echt waar: dit ontwerp is uit 1995!) was het projectbureau N23 bevolkt met de Grontmij (die de berekeningen maakte over de bodem, ) en Gert Valstar, Henk Scharjon en Hans van Helden vanuit de provincie NH.
Het kant en klare (slechte) plan werd in klankbordgroepen (dat zijn inwoners die zogenaamd mee praten maar niet heus) kritisch bekeken. De klankbordgroep vond dat de te grote fly overs niet in het platte drassige westfriesland thuishoorden. Samen met een erkend bureau Movares werden ovatonden voorgesteld. (opgetilde rotondes) Helaas werd dit plan niet gewaardeerd door de prov NH en binnenskamers (zonder Movares erbij) werd bedacht door het projectbureau N23 dat dit plan verkeerskundig niet kon) Later verklaart Cees Moison van Movares dat het inhoudelijke peil van deze ambtenaren van d e prov NH niet hoog was.
Dit is nu wel bewezen.
En wie was en is hier nu eindverantwoordelijk van dit beleid? Mevr E Post gedeputeerde prov NH .
Reageer