ABBEKERK – In de eerste race, volgend na de zomerstop, van het FIM Superstock 1000 kampte Rob Hartog opnieuw met tegenslag. In de diverse trainingssessies wist Hartog diverse malen progressie te boeken en een goede basis te vinden om in de race te kunnen knokken voor punten. Echter mocht het hier niet van komen, aangezien de race al in de opwarmronde voorbij was door een crash op een natte Lausitzring.
In de eerste vrije training zat Team Hartog – Jenik – Against Cancer er goed bij en wist Rob een 16e tijd neer te zetten. Optimalisaties aan de Kawasaki ZX-10R en K-Tech vering werden gemaakt door Jenik Performance en Front Row Components en zo werd in de tweede vrije training een snellere rondetijd gereden. Een 19e plaats was het resultaat met 2,5 sec achterstand op de kop en 0,4 sec van de punten. Analyse van de diverse data toonde aan dat er echter nog veel meer in het vat aanwezig was, dus werd met vertrouwen uitgekeken naar de kwalificatie.
In de kwalificatie startte Rob het begin van de sessie met rondetijden goed voor de top-10, om later terug te zakken naar buiten de top-15. Met nog vier minuten te gaan stuurde Hartog zijn machine echter de pits in. Een elektronisch storing was het probleem. Toch zette hij, na enkele aanpassingen, alles op alles in de laatste vliegende ronde. Dit zorgde voor een verbetering van 0,2 sec in de eerste sectoren. Echter werd in de laatste sector veel verloren en bleek de storing nog niet verholpen te zijn.
Rob blikt terug: “Dit was erg jammer, aangezien we in de allerlaatse ronde snel waren en misschien nog een startrij op hadden kunnen schuiven. We starten nu vanaf de 7e rij op plaats 21, we gaan voor een goede start en weten dat onze racepace in orde is. Dus er is nog van alles mogelijk!”
Op de laatste dag van het raceweekend was er veel dreiging van regen, daarnaast was de temperatuur fors gedaald. In de warm-up op zondagochtend liet Hartog zien dat de snelle Ninja ZX-10R weer in orde was door een 15e rondetijd neer te zetten. Dit bood perspectief voor de race. Een race welke, door regenval en een uitgestelde WorldSBK race, 15 minuten later aanving dan gepland. Het gehele veld ging van start op regenbanden. De race duurde voor Rob echter niet lang, aangezien deze eindigde in de grindbak in de opwarmronde.
Commentaar: “Wat kan ik zeggen. Natuurlijk is het erg spijtig als je in de opwarmronde er van af valt en de start van de race vanaf de zijlijn kan bekijken. We hebben een extra ronde gereden in de periode dat de pitlane geopend was, om de baan te verkennen. Het enige wat ik weet is dat ik voorzichtig de rem erbij pakte voor de laatste chicane en dat ik plotseling de voorkant kwijt was. We hebben terug gekeken op de data maar de ronde ervoor deed ik nagenoeg hetzelfde. Ik heb de motor nog geprobeerd op de pakken, maar er was teveel schade. Ik wil mij verontschuldigen naar mijn team, welke keihard werkt om iedere race weer sterker voor de dag te komen.”
Over de twee resterende races is Rob duidelijk: “We hebben dit weekend laten zien dat we bij de snelste 15 kunnen zitten, als alles klopt. Ik ben er van overtuigd dat het kan lukken in de laatste races, te beginnen over twee weken in Magny-Cours. Dit is dan ook waar we voor gaan knokken!”
Het WorldSBK raceweekend in Magny-Cours vindt plaats van 30 september t/m 2 oktober.
Reageer