Medemblik Actueel.

Gezondheid

Ed's Tip – Hoe blijf je fit tijdens de vakantie?

Medemblik – Ga je op vakantie en wil je ‘in shape’ blijven? Weest gerust: je spierkracht en spiermassa blijven intact als je je houdt aan simpele regels. Lees hieronder wat je moet doen! 

Raak je snel spierkracht en spiermassa kwijt?
Veel fanatieke sportschoolbezoekers vrezen dat ze hun spiermassa snel verliezen als ze een tijd niet of weinig trainen. Ik heb goed nieuws voor jullie: uit eigen ervaring – na meer dan drie maanden reizen- kan ik je geruststellen… Je gaat in spiermassa en spierkracht niet tot weinig achteruit. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat je spierkracht pas afneemt na 3 weken zonder enige training. Je spiermassa gaat nóg langzamer weg; je zal na vier weken langzaamaan aan spiermassa inboeten [1-3].

Waarschijnlijk zal je wel merken dat de spierspanning wat verdwijnt. Wil je toch blijven trainen en fit blijven tijdens een lange vakantie? Volg de onderstaande tips.

Let op je voeding!
Het zal mij niks verbazen als je je tijdens de vakantie lekker laat gaan. Een paar biertjes op het terras, een ijsje op het strand en ‘s avonds een lekkere hamburger met frietjes of een verse pizza. Voor je in de stress schiet wat dit voor gevolgen heeft voor je lijn: dit kan allemaal prima, maar let goed op je totale calorie-iname. Als je te veel energie binnenkrijgt door een optelsom aan caloriebommetjes, dan kan het zijn dat je een extra speklaagje ontwikkelt. Natuurlijk hoef je je hier niet elke dag aan een strikt regime te houden, maar als je een beetje in de gaten houdt hoeveel energie je gebruikt, zal het makkelijker zijn om op gewicht te blijven.

Voor krachtsporters is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Dit kan je doen door bijvoorbeeld eiwitpoeder mee te nemen op reis. Denk wel na over hoe je het inpakt, zodat ze bij de douane niet denken dat het een ander wit wondermiddeltje is.  Een Amerikaanse vriend van mij is hier een keer over ondervraagd en liet de douanier het middeltje proeven (zoete smaak) waarna hij een grote lach kreeg van de douanier en vervolgens zijn reis kon vervolgen.

Zelf voedsel meenemen is dus een optie, maar kip, noten, vis en rundvlees heb je bijna overal wel. Probeer de lokale maaltijden uit met een lekker groot stuk vlees. Eet twee van deze grote maaltijden op een dag en je bent er zeker van dat je veel eiwitten binnenkrijgt.

Vanuit mijn eigen reiservaring moet ik wel aangeven dat het een goed idee is om op te letten op de hoeveelheid rijst en aardappels die bij een maaltijd worden geserveerd. Rijst en piepers bevatten vrij veel energie, maar zijn beperkt in voedingswaarde. Natuurlijk hoef je niet onbeleefd om alle rijst heen te eten, maar het is geen goed idee om elke dag een volledig bord rijst en pasta te gaan eten.

Een laatste tip om controle te houden over je dieet: koop lokaal in en duik de keuken in. Trakteer je vrienden en familie tijdens het reizen op een gezonde maaltijd. Als je het helemaal goed wilt doen, kook je wat extra porties die je in tupperwarebakjes stopt; zo heb je de hele dag gezond eten bij je.

Vergeet niet: de vakantie is ook een mooie rustperiode!

Vakantie is niet voor niks vakantie… Het is voor je lichaam ook belangrijk om te herstellen na een zware trainingsperiode. Na een tijd van zware inspanning kan het goed zijn om eens 1 of 2 weken volledige rust te nemen. Je zult merken dat de spierpomp misschien afneemt na een aantal dagen, maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je sterker terugkomt. Na een rustperiode zette ik meestal weer een aantal nieuwe PR’s. Progressie is een process van intensivering en periodisering! Oftewel: goed en hard trainen én lekker rusten 

Simpele tips

  • Pak je rust als je dit nodig hebt. Neem 1 of 2 weken volledige rust en je zult merken dat je sterker en gespierder wordt.
  • Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt! Je spieren hebben eiwitten nodig. Ook als je niet traint tijdens je vakantie. Haal je eiwitten uit bijvoorbeeld kip, vis en noten.
  • Wil je toch gaan trainen? Ga naar een sportschool op je vakantieadres. Toeristen worden vaak met open armen ontvangen. Het is voor mij altijd de beste methode om locals te ontmoeten tijdens het reizen.
  • Met oefeningen met het eigen lichaamsgewicht kun je het lichaam prima onderhouden. Doe twee keer per week push-ups, pull-ups en squats en blijf in shape! Wil je wat zwaarder? Doe bijvoorbeeld pull-ups met een backpack op je rug. Of neem een andere reiziger op je rug en doe een aantal push-ups.

Tijdens je vakantie ben je natuurlijk ook gewoon welkom bij Ed’s Gym

 

Reageren via facebook