Mieke Koomen

Review Movieworld van popkoor Four Winds

Medemblik – Popkoor Four Winds nam ons afgelopen weekend mee naar Movieworld in Medemblik. In een volle MC de Muiter brachten ca. 50 koorleden onder begeleiding van dirigente Ingrid Sijm 24 films tot leven. Een wervelende show die geen seconde verveelde en de toeschouwer bijna 2,5 uur in de ban hield.

[quote_box_right]

Een feestje om naar te luisteren én te kijken

[/quote_box_right]Een goed koor bestaat niet alleen uit een groep krachtige stemmen.  Een aansprekend repertoire,  goede muzikale begeleiding,  een kundige dirigent, saamhorigheid en lef. Met deze ingrediënten komt een koor pas volledig tot zijn recht. Popkoor Four Winds heeft ze allemaal. En van hoog niveau.

Voeg daar nog een strak programma, theater, dans, decor en oog voor detail aan toe en je hebt een voorstelling die staat als een huis. Een feestje om naar te luisteren én te kijken!

Thema filmmuziek

Popkoor Four Winds treedt regelmatig op. Maar een show zo groot als deze brengen ze eens in de paar jaar. In 2012 schitterden ze met I love Rock n Roll in schouwburg het Park. Een show die het publiek terug bracht naar de jaren 50. Het thema voor dit jaar was filmmuziek. Een uitdagend onderwerp dat veel voorbereiding vergde. De dirigente Ingrid Sijm en het muziekteam zorgden voor de muzikale invulling.  Het A team (een afvaardiging uit het koor) zorgde voor decorstukken, bijpassende filmbeelden en kleding.

Oog voor detail

De organisatie heeft duidelijk oog voor detail en een grote creativiteit. Bij elk nummer verschenen beelden uit de film op groot scherm. Diverse originele decorstukken en rekwisieten versterkten het verhaal dat werd bezongen. Zo droeg een aantal koorleden bokshandschoenen bij een nummer uit de film Rocky, voer het schip de Titanic het podium op en hield elk koorlid het hart in handen tijdens Alles is Liefde.

De aankleding was zorgvuldig doordacht en werd door beweging en dans nog eens extra origineel in beeld gebracht.

Dansende energie

Op het podium was van alles te beleven. Dans en toneel van Pro-Motion waren een welkome aanvulling op het koor dat toch beperkt was in de bewegingsvrijheid. In bijpassende kostuums dansten zij het verhaal tot leven. Deze dansgroep is meervoudig Nederlands kampioen en heeft al 3 keer de Europese titel hiphop te pakken. Deze talenten straalden hun tomeloze energie de zaal in.

Momentjes kippenvel

Naast alle lusten voor het oog, hield ook de zang van het koor zich prima staande. Sterk in meerstemmigheid kwamen de vele stemmen vaak op verrassend subtiele wijze samen. De vele klanken die elkaar binnen het koor afwisselden, langzaam aanzwollen en weer afnamen getuigen van grote professionaliteit. Vooral te danken aan dirigente Ingrid Sijm die de muzikale touwtjes in handen had. De interactie tussen haar, de muzikanten en het koor was zichtbaar, hoorbaar én voelbaar. Goed voor de nodige momentjes kippenvel.

Simone, the Rockets en Wouter Bekkering

Het koor werd begeleid door de band The Rockets. Deze 4-koppige formatie switchte moeiteloos van ballad naar swingend en alles daartussen. Het instrumentale Lily was here uit De Kassiere speelden zij met gastmuzikant Wouter Bekkering. Deze saxofonist mag met recht de Hans Dulfer uit Twisk genoemd worden. Rockets-frontvrouw Simone Sweep nam enkele solo’s voor haar rekening. Met haar fluwelen stem kan zij alles aan. Van het heel kleine All by Myself uit Bridget Jones Diary, het zoete Colors of the Wind uit Pocahontas tot een stevige Purple Rain. Bij deze laatstgenoemde werd ze op krachtige wijze begeleid door gitarist Johan Keeman. Een echte rocker die zijn gitaar ook liggend op de rug nog vakkundig bespeelt.

Solistisch lef

Ook het koor zelf zette een aantal solisten in de spotlights. Het getuigt van lef dat daarbij juist werd gekozen voor moeilijke nummers zoals Skyfall van Adele, Disco Inferno van The Tramps en het duet Under Pressure van Queen en David Bowie. De een zong beter dan de ander, maar ik maak een diepe buiging voor de durf van alle solisten. Solist Rob zette met Pretty Woman een leuke show neer. Geflankeerd door een real life pretty woman uit de dansgroep.

Deze reis door Movieworld was echt genieten. Het was dan ook geen enkel probleem dat het concert inclusief pauze bijna de 3 uur aantikte. Toch nog een puntje van kritiek? Vooruit dan. Het is jammer dat Four Winds slechts om de paar jaar kiest voor zo’n grote show. Dit lust het publiek elk jaar wel!

Reageren via facebook