Medemblik Actueel.

Gezondheid

De tip van Ed – Sportief de lente in, mooi de zomer tegemoet

Medemblik – Dat kleine beetje lente in de lucht (of die enkele narcis die zich al laat zien) is voldoende om onze ijdelheid te prikkelen. Het herinnert er ons eraan dat het straks echt weer mooi weer gaat worden! Hebben we het mis of gaat het kwik al een beetje stijgen? Je raadt al waar we heen willen. Tijd om het over de lichamelijke vorm te hebben!

Als de lente komt, komen zelfs de meest luie personen (met alle respect!) onder ons weer in beweging en is de sportschool opeens een geliefde plek.

Aerobics (cardiofitness), krachttraining en een uitgebalanceerd voedingspatroon. Welke van deze drie peilers is nu het belangrijkst?
Dieet, krachttrainen en lichaamsbeweging (aerobics bijv. powerfit) zijn onderling met elkaar verbonden. De sportschool biedt tal van mogelijkheden om het lichaam weer in beweging te zetten, om af te vallen en strakker te worden. Naast het klassieke krachttrainen en de gebruikelijke fitness apparaten doen veel sportscholen tegenwoordig ook aan functionele training en ‘core’ training( powerfit) . Dit soort trainingen zijn afgestemd op de persoon en besteden vooral ook aandacht aan de ‘kern’ (romp) van het lichaam. Je versterkt je spieren en verbetert je lichaamshouding. En verder is het natuurlijk erg belangrijk hoe je aan tafel gedraagt. We ZIJN wat we ETEN!

Afvallen en strakker worden. Hoe pakken we het in de praktijk aan?

Om af te vallen is het in ieder geval belangrijk om een gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon aan te houden. Wil je afvallen, geef dan de voorkeur aan fruit en groenten, mager vlees en vis. Natuurlijk horen in een evenwichtig voedingspatroon ook koolhydraten (bruin brood en rijst). Eet niet te veel vette voedingsmiddelen zoals vette kazen, vette sauzen en dressings. En natuurlijk pas je op met snoepgoed, gebakjes en andere (overigens heerlijke) zoete lekkernijen.
De aanpak in de sportschool hangt vooral ook af van het doel dat je wilt bereiken (stel dat voor jezelf vast of vraag hulp aan de instructeur), van je levensstijl, je leeftijd en lichamelijke vorm. In het begin kun je echt het beste om begeleiding vragen.
Groepsactiviteiten kunnen helpen om vet te verbranden, om strakker en leniger te worden en om je bewegingen beter te coördineren.

Na hoeveel tijd kunnen we de eerste resultaten verwachten?

Je kunt in de sportschool binnen 6 tot 8 weken al opvallend goede resultaten boeken. Het is dan natuurlijk wel zaak dat je regelmatig traint en de juiste richting volgt. En als je eenmaal resultaten hebt geboekt, dan zul je moeten blijven trainen om je lichamelijke vorm vast te houden. Zie het als ‘onderhoud’. Het lichaam is als een perfecte machine en moet als zodanig behandeld worden. Als je eenmaal resultaten gaat zien, wordt het allemaal veel gemakkelijker en zul je zien dat je er zelfs plezier in gaat krijgen. Meer nog dan een kwestie van ‘onderhouden’ is het een kwestie van respect voor jezelf en van jezelf houden!

We zien je graag  bij Ed’s Gym
voor meer informatie kom gezellig langs.

Reageren via facebook