Spannende dagen voor personeel Blokker (update)

Wervershoof – Het personeel van Blokker wordt morgen aan het eind van de middag geïnformeerd over de toekomst van het bedrijf. Het concern bevestigt dat personeel op diverse locaties bijeenkomt. De bedrijfsleiders worden ’s middags geïnformeerd; het personeel in de winkels krijgt eind van de middag te horen wat de toekomstplannen zijn.

“Dit soort bijeenkomsten doet Blokker niet vaak”, zegt Niels Suijker van vakbond FNV Handel. “Het is zeker geen huis-tuin-en-keukenbijeenkomst.”  Ook de vakbonden zijn uitgenodigd om dinsdagochtend bij Blokker op gesprek te komen. 

Toekomst Xenos, Bart Smit en Marskramer nog onduidelijk. 

Of bij dit overleg ook het personeel van oa. de Xenos, Bart Smit (Medemblik) en de Marskramer bij dit overleg wordt betrokken is nog onduidelijk. Mogelijk wordt het personeel van deze bedrijven later deze week ingelicht over de toekomst van hun bedrijf. Verder is het ook onduidelijk of francishenemers ook bij deze geprekken worden betrokken.  Blokker hult zich in een mist van onduidelijkheden over de gesprekken van deze week. 

Update: De winkels van Blokker hebben vooral te leiden onder de enorme expansie van de winkels van Action. In 2012 maakten wij al eerder melding dat Blokker een nieuw concept in de wereld had geroepen onder de naam ‘Budget‘ om zo de concurrentie met Action aan te kunnen gaan. 

Oudere medewerkers passen niet meer in nieuwe manier van werken

In de Blokkervestigingen werken gemiddeld vier vaste medewerkers en verder tijdelijk personeel. In de toekomst wil de keten hoogstens twee vaste krachten per filiaal inzetten en veel meer flexibele krachten, aldus de FNV. Oudere werknemers en medewerkers met een lang dienstverband krijgen te horen dat ze “niet meer passen in de nieuwe manier van werken”.

Volgens Niels Suijker van het FNV: “Deze medewerkers worden onder druk gezet om vrijwillig akkoord te gaan met ontslag in ruil voor een vergoeding. Zo niet, dan wordt gedreigd met stappen.” 

Vernieuwing

Het Blokker-concern is sinds vorig jaar bezig zijn formules te vernieuwen. Ook probeert ’s lands grootste non-foodretailer zijn achterstand in online verkopen in te lopen, onder meer door webwinkels te openen. De € 79 mln online omzet uit 2013 moet in 2017 zijn uitgegroeid tot € 300 mln.

Om de omwentelingen kracht bij te zetten, trok het bedrijf in 2014 veel nieuwe mensen aan voor sleutelposities op concernniveau en op het niveau van specifieke winkelformules.

Reageren via facebook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.