Medemblik Actueel.

Mieke Koomen

Voorzitter Johan Blokker: ‘De MEVO voedt de winkelstad”

Medemblik – Winkelen en evenementen in de stad Medemblik. Altijd gezellig en goed geregeld. Veel mensen onderschatten de inzet die het vergt. Winkeliersvereniging MEVO stopt er veel tijd en geld in. Voorzitter Johan Blokker vertelt over nieuwe plannen van de vereniging en de meerwaarde van het collectieve denken. ‘Samen halen we meer uit Medemblik.’

Teks: Mieke Koomen

De MEVO werd opgericht in de jaren 70. Middenstanders sloegen de handen ineen om de binnenstad van Medemblik nader op de kaart te zetten. In die tijd waren de Romantische Markten erg populair. Ze hadden niet bestaan zonder de financiële steun van de middenstand. Ook tegenwoordig is de financiële armslag én de inzet van de winkeliersvereniging van cruciaal belang voor de activiteiten in de binnenstad. ‘De vereniging voedt de STEM. Veel mensen weten dat niet’, vertelt Johan Blokker.

Grillig winkellandschap

Johan is mede-eigenaar van interieurwinkel Novitaz. Vorig jaar werd hij voorzitter van de MEVO. Opgegroeid in een middenstandsgezin kent hij de grillen van het veranderende winkellandschap. De 24-uurs economie dwong ruimere openingstijden af,  kleine buurtwinkels verdwenen, de webshops kwamen in opmars. Toch heeft hij nog altijd vertrouwen in de fysieke winkel.

Fysieke winkel moet het beter doen

‘Shoppen is veel meer een beleving geworden. Het winkelend publiek wil vermaakt worden. Online lukt dat niet.  Internet biedt gemak, maar blijft 1-dimensionaal. Als fysieke winkel moet je het beter doen. Het vraagt om aanpassing en extra uren. Elke zondag open bijvoorbeeld en elke koopavond. En biedt de klant iets extra’s. Een kopje koffie, een luisterend oor.’

Samenwerking winkeliers

Winkels komen en gaan, maar innovatie en gastvrijheid houden je in het zadel. Daar is Johan van overtuigd. Het succes van Novitaz ondersteunt die gedachte. Maar als ondernemer alleen red je het niet. Het succes van een winkelstad ligt in de samenwerking. Elkaar versterken.  En daar biedt de winkeliersvereniging een uitstekend platform voor.

Meer zichtbaarheid

De MEVO is op zoek naar iemand die de website www.winkeleninmedemblik.nl up to date kan houden. Een persoon met affiniteit met Medemblik en de middenstand. De werkzaamheden geschieden op vrijwillige basis en nemen enkele uren per maand in beslag. Naar eigen inzicht in te delen. Interesse? Meld je aan via de website.

Met Johan als voorzitter heeft de MEVO een nieuwe impuls gekregen. Hij is aanjager van nieuwe initiatieven. In 2014 is hard gewerkt aan de zichtbaarheid. Zo heeft de vereniging nu een website, www.winkeleninmedemblik.nl en een community op Facebook. Ludieke prijsvragen en winacties trekken veel volgers. Eerst online, maar daarna ook fysiek naar de winkelstad.

‘Door meer zichtbaarheid en acties ontstaat traffic naar de winkels. En als je de mensen eenmaal binnen hebt is het aan de winkelier om ze daar ook te houden. Dan moet je als gastheer en gastvrouw je klant in de watten leggen.’

Winkelierskrant

Voor 2015 heeft de MEVO nog meer ambities. ‘Naast de online communicatie komt er een krant die 6 x per jaar zal verschijnen. Zo brengen we onszelf weer naar de mensen toe. Van de deurmat op de keukentafel. Lekker kranten. Medio februari zal de eerste uitgave verschijnen’, vertelt een trotse Johan.

Samen met het bestuur en andere enthousiaste winkeliers worden de nieuwe communicatiekanalen goed bijgehouden. Zo nemen Diana van Onzenoort en Rianne Kaandorp Facebook voor hun rekening.  Elk MEVO-bestuurslid heeft een taak. Johan zelf is er dagelijks mee bezig. Is het niet fysiek, dan wel in zijn hoofd.

Collectief denken

Johan Blokker : Collectief denken ( Foto: Mieke Koomen)
Johan Blokker : Collectief denken ( Foto: Mieke Koomen)

Ook naar de leden toe zijn er nieuwe plannen. Nu is er 2 x per jaar een vergadering. Dat gaat naar 4 tot 6 x per jaar. ‘We maken het leuker voor de leden door workshops te bieden. Bijvoorbeeld over ‘hospitality’; wat kun je als winkelier nu extra doen voor je bezoekers? Door dit samen te ondernemen kunnen we van elkaar leren en ontstaan er nieuwe initiatieven. Ondanks dat we allemaal solisten zijn, leert het ons collectief denken.  We werken tenslotte allemaal voor hetzelfde doel: de winkelstad Medemblik bruisend houden en daar onze boterham mee verdienen.’

Het bestuur is ambitieus. Momenteel heeft de vereniging 55 leden. Toch is nog niet iedereen lid van de MEVO. ‘Dat heeft tijd nodig. Elke nieuwe winkelier benader ik persoonlijk. Dat werkt. Maar sommigen willen eerst zien, dan geloven. En dat is prima, want we láten het ook zien’, aldus Johan.

Geen winterslaap

De vele evenementen die de stad rijk is maken van Medemblik meer dan een winkelstad. Er is zoveel te beleven. Voor de toerist, maar ook voor de eigen inwoners. ‘We hebben een prachtig winkel- en horecabestand.  In de wandelgangen wordt veel geklaagd over de terugloop van winkels, maar er is juist een enorme veelzijdigheid in het winkelaanbod. Voor elke doelgroep.’

Zomers is het druk in Medemblik. Maar in de donkere maanden houdt de stad toch een winterslaap.

‘Dat klopt niet. Juist in de winter wordt ook veel georganiseerd. Vanuit de vereniging hebben we prachtig sfeervolle winterverlichting geregeld. En ook evenementen gaan gewoon door. Helaas is de Dickensmarkt in december weggewaaid. Maar dat is dan ook het enige waar we echt geen invloed op hebben; het weer’, licht Johan toe.

Ondernemersfonds

‘We zijn in gesprek met de OFM (Ondernemers Federatie Medemblik) om samen met de gemeente een ondernemersfonds te starten. Door een verhoging van de OZB voor iedereen vloeit er extra geld in de pot van de MEVO. Voordeel is dat er dan geen ‘freeriders’ meer zijn; winkeliers die meeliften op de inzet en het lidmaatschap van anderen.  Bovendien kunnen we dan nog meer organiseren.’

Het zal nog een paar jaar duren, maar het fonds komt er. En mooi voorbeeld van hoe je meer haalt uit Medemblik. ‘Als je een beetje meer geeft, krijg je veel meer terug. Een mooi effect.’

Johan heeft alle vertrouwen in de toekomst. In 2015 staan mooie dingen te gebeuren. ‘Als we het samen doen halen we meer uit Medemblik. En dat werkt 2 kanten op.’

Reageer op dit onderwerp