Medemblik Actueel.

Algemeen

STPM en gemeente Medemblik niet ongeschonden uit rapport over toerisme in Medemblik

Medemblik – Eind 2013 kreeg de STMP van de gemeente Medemblik de regie om een citymarketingcampagne te starten. Helaas is gebleken dat de STPM tot veel in staat is maar het op poten zetten van een goed werkende citymarketingcampagne is blijkbaar toch een maatje te groot gebleken. 

Onderzoek InHolland

Onderzoek van Melanie Koopman, studente vrijetijdsmanagement aan InHolland in Amsterdam legt de vinger op diverse zere plekken. Hoofdpunt van het onderzoek was ‘Waarin verschilt Medemblik ten opzichte van Enkhuizen en Hoorn als het gaat om de wensen van de toeristen die Medemblik willen bezoeken’.  De onderzoekster heeft diverse ondernemers uit Medemblik (13), Enkhuizen(4) en Hoorn(4) geïnterviewd, tevens heeft zij ook negen inwoners van de gemeente Medemblik en de regiomanager van de VVV Alkmaar geïnterviewd.

Hieruit blijkt dat de 3 steden meer overeenkomsten dan geschillen hebben, elke stad heeft wel zijn eigen typische kenmerken en beschikken zij over een zeer rijke historie, meerdere havens en een historische binnenstad. Medemblik heeft nog als extra dat het een nationaal en internationaal vermaard zeilcentrum is waar jaarlijks diverse nationale en internationale wedstrijden worden gehouden.

Slechte samenwerking STPM en gemeente Medemblik. 

Één van de conclusies die getrokken kan worden uit het rapport is dat de onderlinge samenwerking binnen de STPM (Stichting Toeristisch Platform Medemblik) niet goed verloopt. Grootste oorzaak is dat de leden eigen belang voor het belang van Medemblik stellen maar ook de gemeente Medemblik heeft zeker geen schone handen. De gemeente Medemblik richt zich volledig op de zeiltoerist terwijl dit al jaren een teruglopende sector binnen de toerisme is. In het rapport wordt ook duidelijk aangegeven dat Medemblik meer heeft dan alleen maar jachthavens maar ook een kasteel, diverse musea, fiets, wandel – en vaarroutes, vele gezellige café’s, kroegen en restaurants.

Binnen de STPM is de sfeer vooral niet goed door de inbreng van de gemeente Medemblik die als prioriteit de zeilsport/toerisme heeft en de rest lijkt vrij onbelangrijk te zijn. Het draait volledig om het zeiltoerisme.

Concurrentiematrix kenmerken Medemblik, Hoorn en Enkhuizen
Concurrentiematrix kenmerken Medemblik, Hoorn en Enkhuizen

Havens Medemblik niet onderscheidend voor Medemblik

Uit het rapport komt naar voren dat de gemeente Medemblik zich teveel richt op de havens terwijl deze dus niet onderscheidend zijn voor Medemblik als je dit gaat vergelijken met bijvoorbeeld Hoorn en Enkhuizen. In het rapport staat te lezen dat: “De sfeer en gezelligheid die uitgestraald wordt door de havens naar de binnenstad is in alle drie de steden merkbaar. Ook het beschikken over een historische binnenstad, met de vele monumenten is voor Medemblik geen onderscheidend kenmerk.” 

Geen imago

Een opvallende uitkomst van het onderzoek naar de kenmerken van zowel Medemblik als Hoorn en Enkhuizen is dat geen van de drie steden een duidelijk imago heeft. Ook heeft nog geen van de drie steden geprobeerd om zichzelf landelijk op de kaart te zetten. Dit valt waarschijnlijk te wijten aan de West-Friese nuchterheid waardoor men niet van de daken schreeuwt wat een stad te bieden heeft. Het NBTC-NIPO Research heeft onderzoek gedaan naar wat een stad nu daadwerkelijk aantrekkelijk maakt voor bezoekers.

Deze resultaten zijn weergegeven in het Toeristisch Imago Onderzoek 2014 (. Hieruit is naar voren gekomen dat belangrijke aspecten voor een goed imago van de stad, de aanwezigheid van de volgende kenmerken zijn: een universiteit, een historische binnenstad en een breed en aantrekkelijk cultuuraanbod. Zowel Medemblik als Hoorn en Enkhuizen beschikken niet over een universiteit. Wel beschikken zij alle drie over een historische binnenstad. Het brede en aantrekkelijke cultuuraanbod wordt binnen de steden vertegenwoordigd door de aanwezigheid van meerdere musea en culturele bezienswaardigheden. Ook is uit het Toeristisch Imago Onderzoek 2014 naar voren gekomen dat een veel gebruikte vorm van het delen van kennis en ervaring over een stad social media is. Het is niet inzichtelijk of de gebruikers van het vrijetijdsaanbod van Medemblik ook veelvuldig gebruik maken van social media om kennis te delen. Medemblik denkt meer in de trend van ‘Lokaal is trendy’ dan ‘de wereld is klein.’

Verbeteringen 

In het rapport zijn diverse aanbevelingen gedaan om op een betere manier met de toeristen om te gaan en om meer toeristen naar Medemblik te trekken.

  1. Verbetering samenwerking binnen Stichting Toeristisch Platform Medemblik. Er wordt voorgesteld dat er per belangengroep 1 persoon wordt benoemd die beslissingen kan en mag nemen. Ook moet voorzitter Ed Schipper om tafel gaan zitten met Jeroen Kor van TPE ( Toeristisch Platform Enkhuizen). Deze bestaan al 15 jaar en hebben dus veel ervaring in huis.  Verbetering van de samenwerking tussen de Toeristische Platforms
  2. Verbetering van de samenwerking tussen de Toeristische Platforms. Een mogelijke versterking voor zowel STPM als TPH en TPE kan zijn, wanneer de samenwerking tussen de drie Toeristische Platforms gezocht wordt. Met een samenwerking wordt bedoeld dat de Toeristische Platforms een aantal keer per jaar met elkaar om de tafel gaan zitten om de diverse zakten te bespreken.
  3. Betere bewegwijzering. Voornamelijk de inwoners, maar ook de toeristen van Medemblik wandelen en fietsen graag. Wanneer iemand inwoner van Medemblik is, zijn de fietsroutes uit de omgeving vaak bekend. Maar voor een toerist is dit minder of niet bekend. De huidige bewegwijzering van fietsroutes is volgens een aantal regelmatig fietsende inwoners niet heel duidelijk aangegeven. Aangezien Medemblik zichzelf wilt vermarkten als toeristisch gemeente, dient het aan te sluiten op de wensen van de toeristen en de inwoners. Door een duidelijke bewegwijzering te hebben, weten de toeristen ook wanneer zij een bepaalde route nog niet hebben befietst of bewandeld en zullen zij sneller geneigd zijn om nogmaals naar Medemblik terug te komen.

Het hele rapport wordt aankomende donderdag tijdens de onthulling van de V.I.P.S ( VVV, Informatiepunten) openbaar gemaakt.

Reageren via facebook