Lelystad Airport kan zich verder ontwikkelen, wat zijn de consequenties voor West-Friesland.

vliegveld lelystadWest-Friesland – Lelystad Airport kan zich gaan ontwikkelen tot een luchthaven met maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar. Hiermee kan de luchthaven vanaf 2018 stap voor stap een deel van de groei op Schiphol over gaan nemen. Hiermee wordt de mainportfunctie van Schiphol versterkt en kan de luchthaven in Lelystad een impuls geven aan de regionale economie en werkgelegenheid. De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu ingestemd met het ontwerp-luchthavenbesluit Lelystad dat de groei en ontwikkeling van Lelystad Airport mogelijk moet maken.

Baken Enkhuizen

Het vliegverkeer van en naar Schiphol maakt nu al gebruik van het baken bij Enkhuizen als aanvliegpunt, dit is merkbaar aan het nog steeds verder toenemende vliegverkeer boven West-Friesland. Zodra vliegveld Lelystad klaar is om uit te groeien tot 45.000 vluchten per jaar zal ook een deel van deze 45.000 vluchten over Enkhuizen en een groot deel van oostelijk West-Friesland gaan vliegen.  Nu is bij inkomend verkeer het geluidshinder nog niet zo groot maar bij het uitgaand vliegverkeer des te meer.

Planning Lelystad

De Schiphol Group, exploitant van Lelystad Airport, geeft in het Ondernemingsplan aan dat er een zorgvuldige groei in 3 fases moet plaatsvinden. Tijdens de opstartfase van 2018 tot 2023 is de groei van het aantal vliegtuigbewegingen en reizigers op Lelystad gematigd. Dit is nodig omdat de ontwikkeling afgestemd moet zijn op de groei van het vliegverkeer op Schiphol en voor de noodzakelijke opbouw van de luchtverkeersleiding. Schiphol verwacht vanaf 2028 een positieve exploitatie op Lelystad te kunnen realiseren (bij ongeveer 16.000 vliegtuigbewegingen en 2,4 miljoen reizigers per jaar). Hierna worden de voorzieningen op Lelystad uitgebreid en kan de luchthaven tot 2033 verder groeien naar 25.000 vliegbewegingen en vervolgens naar 45.000 vliegbewegingen in 2043. Het Ondernemingsplan van Schiphol is in opdracht van het Rijk getoetst door een onafhankelijk bureau. Daarnaast heeft Hans Alders samen met de luchtvaartsector nogmaals gekeken naar de marktprognoses en de beschikbare capaciteit op Schiphol. Hieruit wordt duidelijk dat de luchtvaart in Nederland dusdanig groeit dat Schiphol binnen enkele jaren aan de grenzen van haar capaciteit komt en investeringen in Lelystad nodig zijn.

Reageren via facebook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.