Medemblik Actueel.

Algemeen

Prima resultaten onderzoek Medemblik.nl sociale media

Prima resultaten onderzoek Medemblik.nl sociale media

Prima resultaten onderzoek Medemblik.nl sociale media

Medemblik – In het landelijke onderzoek ‘Top 100 gemeenten online‘ van UNITiD scoren de website en het gebruik van sociale media (facebook, twitter) hoog. Medemblik.nl behoort tot de top 25 van de gemeentelijke websites en staat op nummer 6 van de gemeenten met minder dan 50.000 inwoners. Gekeken is onder andere naar vindbaarheid informatie, gidsfunctie en zelf regelen. Prima resultaten onderzoek Medemblik.nl sociale media

Onze inzet van sociale media als communicatiemiddel is ook onderzocht. Bij een gemiddelde score van 45 punten, verdient Medemblik 79 punten. Deze score is goed voor een 8ste plaats. Gekeken is of de gemeente gebruik maakt van Facebook en Twitter en dan hoe actief en origineel er mee gewerkt wordt. Ook is bekeken of het mogelijk is artikelen en nieuwsberichten vanaf de website te delen via sociale media. Prima resultaten onderzoek Medemblik.nl sociale media

Vindbaarheid informatie

Hoe eenvoudig is informatie terug te vinden op de website? We onderzochten het op basis van de volgende vragen: Wanneer wordt het huisvuil opgehaald? Waar staan de notulen van de gemeenteraadvergadering? Wordt er nuttige informatie geboden voor startende ondernemers? Wordt er een nieuwsbrief aangeboden? Hoe eenvoudig is informatie over wegwerkzaamheden te vinden en waar is informatie te vinden over het eigen identiteitsbewijs voor kinderen, nu deze sinds 26 juni 2012 niet meer bij hun ouders bijgeschreven kunnen worden?

De gemeente Medemblik scoorde op het onderdeel ‘Vindbaarheid informatie’ als volgt:

Vindbaarheid informatie

Gidsfunctie

Veel gemeenten kiezen er voor om via hun site een gidsfunctie te vervullen op het gebied van cultuur en gezondheid. We onderzochten of de gemeente duidelijk verwijst naar instanties of websites die evenementen organiseren op gebied van kunst en cultuur. Daarnaast onderzochten we of via de gemeente te vinden is vanaf welke leeftijd je kinderen moet vaccineren en bij welke instantie je hiervoor terecht kan.

De gemeente Medemblik scoorde op het onderdeel ‘Gidsfunctie’ als volgt:

Gidsfunctie

Zelf regelen

Hoe eenvoudig is het om zelf je zaken te regelen via de website van je gemeente? We onderzochten hoe eenvoudig het is om via de website melding te maken van een beschadigd trottoir, hoe gemakkelijk je een nieuw paspoort aan kan vragen en of je eenvoudig via de website een terrasvergunning aan kan vragen.

De gemeente Medemblik scoorde op het onderdeel ‘Zelf regelen’ als volgt:

Zelf regelen

Prima resultaten onderzoek Medemblik.nl sociale media

Sociale media spelen een steeds grotere rol in online informatievoorziening. We onderzochten of de gemeente vertegenwoordigd is op Facebook en Twitter en of ze op een actieve en originele manier gebruik maken van deze sociale media. Ook bekeken we of het mogelijk is artikelen en nieuwsberichten vanaf de website te delen via sociale media.

De gemeente Medemblik scoorde op het onderdeel ‘Sociale media’ als volgt:

 

Sociale media

Gebruiksvriendelijkheid

Om de gebruiksvriendelijkheid van de website te beoordelen hebben we gekeken naar de helderheid van de navigatie en of de website een overzicht biedt van de meest bezochte pagina’s of onderwerpen. Ook keken we naar de snelheid van de zoekfunctie, hoe relevant de zoekresultaten zijn en of de vormgeving en lay-out bijdragen aan de leesbaarheid van de aangeboden informatie.

De gemeente Medemblik scoorde op het onderdeel ‘Gebruiksvriendelijkheid’ als volgt:

Gebruiksvriendelijkheid

Toegankelijkheid

Informatie van de gemeente moet voor iedereen toegankelijk zijn, dus ook voor bezoekers met een (visuele) beperking. Om de toegankelijkheid te testen is er het waarmerk drempelvrij.nl dat nagaat of een website voldoet aan de Webrichtlijnen (verplicht voor alle overheidswebsites). Een goed toegankelijke website maakt gebruik van voldoende contrast om leesbaarheid van tekst te bevorderen, werkt goed in alle browsers en is goed vindbaar via zoekmachines.

De gemeente Medemblik scoorde op het onderdeel ‘Toegankelijkheid’ als volgt:

Toegankelijkheid

Mobiel gebruik

Steeds meer mensen bezitten een smartphone of tablet waarmee ze het internet bezoeken. Dit maakt dat het voor gemeenten ook steeds belangrijker wordt dat de informatie die ze aanbieden ook op mobiele apparaten goed te lezen is. Biedt de gemeente een responsive of mobiele website aan? Biedt de gemeente daarnaast ook diensten aan via een mobiele applicatie op iOS, Android of Windows Phone?

De gemeente Medemblik scoorde op het onderdeel ‘Mobiel gebruik’ als volgt:

Mobiel gebruik

Laadsnelheid

Snelheid is een belangrijks aspect voor de beleving van een website.Onderzoek heeft aangewezen dat bezoekers een laadtijd van meer dan 4 seconden onacceptabel vinden. Hoe goed scoort de gemeente op laadsnelheid van de website? Om dit te testen maakten we gebruik van GTmetrix.com.

De gemeente Medemblik scoorde op het onderdeel ‘Laadsnelheid’ als volgt:

laadsnelheid

Reageren via facebook