Medemblik Actueel.

Algemeen

Aantal ongelukken met wielrenners stijgt flink

wielrenners

Medemblik -Naar aanleiding van de dodelijke ongelukken afgelopen weekend waarbij twee wielrenners betrokken waren, wordt de roep om meer veiligheid op de openbare weg steeds luider. “Wat hobbels plaatsen op de weg zoals in België heeft geen zin, dit is een mentaliteitsprobleem.”

Dat is de mening van wielrenner Rafaël Stoker. Hij vertelt over zijn eigen ervaringen tegen Nieuws.nl. “Ik heb ook een aantal bijna-ongelukken gehad en ben zelf ook wel eens van mijn sokken gereden. Dit is inderdaad een probleem aan het worden, maar heeft te maken met twee factoren.”

Lastig inschatten
Stoker ziet dat mensen er veel op uitgaan in het weekend, net zoals het afgelopen weekeinde waar een 17-jarige coureur uit Hoogerloon en een 68-jarige vrouw in Maarn de dood vonden na botsingen. Er zijn twee groepen fietsers, de gezinnetjes die eens lekker voor de ontspanning een stuk gaan fietsen en de wielrenners die gaan trainen. “Het snelheidsverschil is groot en dat is voor veel mensen erg lastig inschatten als je zelf niet gewend bent aan die snelheden. Ik kan goed vooruitkijken, maar anderen hebben dat gevoel niet.”

‘Toerders’ denken niet na
Het zou gaan om een kleine groep te fanatieke rijders die het verpest voor de rest. “Dat zijn van die idioten die denken dat ze in de Tour de France rijden, wij noemen ze onder ons toerders. Dat is een mentaliteitsprobleem, waardoor de twee groepen elkaar onvermijdelijk gaan tegenkomen. Dat kan je volgens mij wel voorkomen door duidelijke afspraken te maken als je met meerdere mensen rijdt. We stoppen bij stoplichten en denken na over wat we doen met inhalen, enzovoorts.”

Actie is echter wel nodig, bevestigt Stoker. Het cijfermateriaal van de Stichting Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ondersteunt zijn mening. Fietsers zijn steeds vaker het slachtoffer van aanrijdingen. Vooral het aantal slachtoffers tussen de 60 en 80 jaar stijgt. Het gaat echter om de mentaliteit en niet om in het verkeer drempels op te werpen, meent Stoker.

‘Pelotonremmers niet de oplossing’
In België hebben lokale gemeenten langs de Schelde bijvoorbeeld drempeltjes aangelegd om overlast van racende wielrenners op de openbare weg te verminderen. Volgens ervaringsdeskundigen klutsen de ‘pelotonremmers’ de weggebruikers van binnen, en de overheid denkt erover om de drempels weer te verwijderen. Stoker: “Dat zou ik doen, het is geen oplossing. Je pakt er ook de andere weggebruikers mee, oude vrouwtjes hebben er ook last van. Daarnaast zal de snelheid niet of nauwelijks verminderen, rijders gaan uiteindelijk toch wel de snelheid rijden die ze zelf willen.”

Wielrenners op openbare weg
Dan zou de voor de hand liggende oplossing een maximumsnelheid zijn, maar dat schiet bij Stoker in het verkeerde keelgaat. “Dan zou ik de dupe worden van de fouten van anderen, en is de lol er ook snel van af. Ik rijd eigenlijk altijd wel 35 kilometer per uur. Als dat terug gaat naar dertig, dan is het einde zoek met controles.” Het is beter volgens hem om groepjes van vier of meer wielrenners op de openbare weg te laten, net als brommers. Daar is het snelheidsverschil minder groot en moet je wel voorzichtiger zijn. Dat is denk ik de oplossing.”

Reageer op dit onderwerp