Verslag van de aanschuiftafel “Pesten is laf”

pesten

West-Friesland – Een onderwerp waarvan wij hoopten dat dit wel zou leven onder de ouders. En dat bleek ook zo. Of hun kind wordt gepest of hun kind heeft er last van dat er gepest wordt in de klas of op het schoolplein. Hebben zelf geleden onder het feit dat zij vroeger gepest werden en wil er alles aan doen dat hun kind wel weerbaar is, of dat hun kind wel opkomt voor de kinderen die gepest wórden.

Tijdens deze bijeenkomst ontvingen deze ouders achtergrond informatie over dit onderwerp zoals: Wanneer is het plagen en wordt het pesten? Pesten is aangeleerd gedrag en wat betekent dat gegeven voor de alle kinderen, hun ouders en de school. Wat kunnen wij met ons allen er aan doen vroegen wij ons af!?

Pesten blijkt een groepsgedrag, elk kind heeft hierin een bepaalde rol. Soms is een kind een pester geworden of een slachtoffer. Een buitenstaander of een meeloper.

Deze ouders maken zich terecht zorgen over het pesten en de gevolgen daarvan.

Als ouder kun je er maar beter van uitgaan dat er in iedere klas wordt gepest. Het is een manier om de pikorde vast te leggen. Pesten gebeurt met opzet en meer dan één keer.

Kinderen die gepest worden, vinden het vaak moeilijk om zichzelf te verdedigen. Weet u overigens dat 90 procent van de gepeste kinderen niet vertelt dat zij gepest worden. Dan is dit belangrijk om te weten. Wat zijn dan de signalen bij een kind dat wordt gepest?

  • Je kind word steeds stiller
  • Je kind neemt geen of minder vriendjes dan voorheen mee naar huis
  • Negatief zelfbeeld of zichzelf kleineren
  • Van streek lijken, angstig of verdrietig zijn
  • Vermijdingsgedrag (bang zijn om naar de sportclub of school te gaan)
  • Achteruitgang van de leerprestaties
  • Met kapotte spullen thuis komen

We hebben de ouders gevraagd wat de leerkracht van hun kind zou kunnen doen om pest gedrag te voorkomen en om te aanpakken. Een paar tips uit deze ochtend;

Maak zelf groepen tijdens bijvoorbeeld de gymles in plaats van kinderen te laten kiezen. Hiermee voorkom je dat de minder populaire kinderen als laatste worden gekozen
Maak de verschillende rollen bespreekbaar met elkaar en vergeet daarbij niet de rol van de pester. De ervaring is dat de meeste aandacht gaat naar het gepeste kind en minder naar de pester zelf. Ook dit kind heeft ondersteuning nodig om te stoppen met pesten.

Maak aan het begin van het schooljaar een sociogram met de klas. Hiermee maak je de groepsdynamiek in de klas zichtbaar én bespreekbaar. Kijk op http://www.sometics.com/nl/sociogram.html
Bij de opvoeding in en buiten de school zijn ouders, school en leerkracht betrokken. Ieder heeft daarin zijn eigen verantwoordelijkheid

Iedereen wil dat zijn of haar kind leert/speelt in een omgeving waarin het kind zich veilig en geaccepteerd voelt. Een leerkracht moet zo’n omgeving bieden in de schoolklas. Het is niet alleen een leeromgeving, maar net zo goed een leefomgeving. Een basisbehoefte van een kind is dat hij/zij zich veilig voelt. Het is tegelijk een voorwaarde voor de ontwikkeling.

De aanwezige ouders zagen daar ook hun rol in, bijv. het in gesprek gaan met ouders over pesten in de groep. Het een gezamenlijke verantwoording van maken, om elk kind die veiligheid te bieden. Alle zeilen bij zetten om het pesten te doen afnemen en zelfs te stoppen.

De aanwezigen hebben deze ochtend informatief gevonden en als prettig ervaren om hier met andere ouders over te praten. Uiteraard was er ook de behoefte om eens te praten met meer ouders, die in een andere situatie verkeren als deze betrokken moeders.

Wij willen u graag na de zomervakantie nogmaals deze ochtend/middag over “Pesten is laf”aanbieden.

Houd de nieuwsbrief van uw school in de gaten zodat u bijtijds met de dag en het tijdstip rekening kunt houden. Voor vragen over aanschuiftafels kunt u altijd contact met mij opnemen.

Wij zijn ook benieuwd wat er nog meer leeft onder de ouders, dus staan ook open voor andere onderwerpen. Mail of bel dan uw ideeën naar caroline@opvoedpakket.nl / 0647462377

Ook komt in oktober de Week van de Opvoeding eraan, het thema is Word Spelenderwijs!

Lijkt ons onwijs interessant, ook daarvoor willen wij graag van u horen wat u wilt zien en meemaken in deze week! Eveneens naar caroline@opvoedpakket.nl
Bedankt voor uw betrokkenheid en een mooie zomer toegewenst,

Tot ziens in het nieuwe schooljaar,

Caroline van Duuren, werkzaam in het Voorschoolsadviesteam van de gemeente Drechterland en Carina Heilig, studente HVA

Reageren via facebook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.